Dura Vermeer kiest OutSystems voor ontwikkeling Bouwlogistiek Calculatie Model
Bouwbedrijf Dura Vermeer kiest voor het software-ontwikkelplatform van OutSystems om het innovatieve Bouwlogistiek Calculatie Model (BLCM) te ontwikkelen. Dit model maakt het mogelijk om eenvoudig de verwachte CO2-uitstoot van de logistiek rond bouwprojecten te berekenen, waardoor Dura Vermeer gerichter kan sturen op het behalen van het doel van bijna nul CO2-uitstoot (Net Zero) in 2050. Dankzij de ontwikkeling met OutSystems kan Dura Vermeer bovendien sneller en continu innoveren en nieuwe functies toevoegen, zoals een effectievere inzet van materieel. Het BLCM is daarmee op meerdere vlakken van strategisch belang voor het bedrijf.
Dura Vermeer opereert in woningbouw, utiliteitsbouw, infrastructuur en techniek. Met een omzet van ongeveer 1,9 miljard euro en meer dan 3000 medewerkers behoort het bedrijf tot de top van de Nederlandse bouwsector. Het uitvoeren van bouw- en infrastructurele projecten brengt vaak complexe uitdagingen met zich mee. Dura Vermeer zoekt voortdurend naar manieren om slimmer en efficiënter te werken, waarbij duurzaamheid een centrale rol speelt.
“Het Bouwlogistiek Calculatie Model is voor ons een belangrijk middel om meer grip te krijgen op duurzaamheid en door betere data en inzichten de juiste keuzes te maken”, vertelt Michael Stender, Manager Digitalisering bij Dura Vermeer. “We zijn ons heel bewust van de milieu-impact van onze sector. We hebben in kaart gebracht wat bij het bouwen de grootste bronnen van CO2-uitstoot zijn. Zo komen grondstoffen- en energieverbruik op de eerste en tweede plaats. Verder hebben we zelf veel invloed op de (bouw)logistiek, ook omdat we kunnen bepalen met welke partijen we in zee gaan en we weten met welk materieel leveranciers rijden.”
Complexe spreadsheet
Voor de introductie van het BLCM werkte Dura Vermeer met een complexe spreadsheet waarin uitgebreide data over logistieke volumes en de bijbehorende milieu-impact werd verzameld via een groot aantal tabs. Specialisten hadden enkele dagen nodig om, met behulp van ingewikkelde formules en zeer specifieke kennis, een rapportage op te stellen. Om deze tijdrovende werkwijze te verbeteren, ging Dura Vermeer op zoek naar een schaalbare en gebruiksvriendelijke oplossing die sneller en efficiënter inzichten kon bieden.
Een kant-en-klare oplossing was niet beschikbaar. Dura Vermeer werkt volgens het principe ‘Re-use, before buy, before make’. Frans Mol, Manager IT Operatie bij Dura Vermeer, licht toe: “Dit betekent dat we optimaal gebruikmaken van onze eerdere investeringen in software-oplossingen. De keuze voor OutSystems sluit hier heel goed bij aan. Ook hadden we al goede ervaringen met het platform en het hergebruiken van verschillende componenten die we voor andere applicaties hebben gebouwd. Het is een heel volwassen en compleet platform waarmee we relatief snel zowel eenvoudige als bedrijfskritische toepassingen kunnen ontwikkelen en aanpassen. Omdat het BLCM van kritisch belang is en zij veel ervaring hebben in onze sector, hebben we onze strategisch partner en OutSystems-specialist HSO gevraagd om te ondersteunen bij het creëren van de oplossing.”
Data beter toegankelijk
Het hergebruik draagt ook bij aan de snelheid van ontwikkelen. Er kon al snel een klikbaar prototype worden gepresenteerd. Het model werd uiteindelijk binnen een half jaar ontworpen en gebouwd en laat direct grote toegevoegde waarde zien. “Met het Bouwlogistiek Calculatie Model zijn we veel minder afhankelijk van experts en kunnen we nu binnen enkele uren iedere gewenste rapportage opleveren zonder dat hiervoor diepgaande logistieke kennis of training nodig is”, aldus Stender. “Ook geeft het meer collega’s sneller toegang tot belangrijke data. Inmiddels gebruiken ruim twintig medewerkers het BLCM en neemt het aantal gebruikers dagelijks toe. We merken ook dat het enthousiasme voor de tool snel groeit. Mensen zien vanuit hun eigen perspectief nieuwe mogelijkheden en kansen.”
Doordat het model is gebouwd met het low-code platform van OutSystems kan Dura Vermeer blijven innoveren en makkelijk nieuwe functies toevoegen. Stender: “We kijken nu naar een functie die ons helpt bepalen hoeveel budget we in een project kunnen besteden aan materieel en kranen. Hiervoor moet je ook inzicht hebben in hoeveel productiviteit er per machine kan worden geleverd en hoeveel mensen er nodig zijn om die machines te besturen. Door al deze informatie onder te brengen in één model kun je verschillende factoren aan elkaar koppelen en krijg je uiteindelijk een heel compleet overzicht, wat helpt beter te kunnen sturen.”
Concurrentievoordeel
“Het BLCM helpt ons niet alleen om onze CO2-voetafdruk te verkleinen, maar heeft in praktijk ook al bewezen een belangrijk concurrentievoordeel te zijn”, zegt Mol. “Door bij aanbestedingen bijvoorbeeld een nauwkeurige logistieke analyse te kunnen laten zien met zowel data over emissies als kosten, tonen we direct aan wat de totale impact is van een project. Verder kunnen we verschillende alternatieven presenteren die ook omgevingsfactoren meenemen. Denk bijvoorbeeld aan inzicht in het aantal vervoersbewegingen dat een bouwproject op een bepaalde route oplevert. Hiermee kunnen we lokaal maatregelen nemen door andere routes voor te stellen, waarmee de overlast in een woonwijk of rond scholen kan worden beperkt. Al deze informatie kunnen we nu binnen enkele uren leveren. Hiermee lopen we voorop in de sector en kunnen we bovendien een essentiële bijdrage leveren aan de ESG-rapportage van opdrachtgevers.”