Witold Kepinski - 22 november 2024

Addresseren van interne oversharing problemen bij implementatie Microsoft 365 Copilot

Microsoft 365 Copilot werkt met verschillende Microsoft-services om gegevens klaar te maken voor Copilot. Voor Copilot-beheerders kan het overweldigend zijn om te weten waar te beginnen. Microsoft meldt tijdens zijn Ignite conferentie in Chicago nu een plan daarvoor te hebben ontwikkeld.

Addresseren van interne oversharing problemen bij implementatie Microsoft 365 Copilot image

Microsoft meldt: 'Bestaande beheerders zijn mogelijk ook niet bekend met de manier waarop sommige functies hun gegevensbeveiliging kunnen verbeteren.

Om aan de behoefte aan kortere, actiegerichte en prescriptieve begeleiding te voldoen, kunt u gebruikmaken van dit implementatieplan.

In dit implementatieplan bieden we een aanbevolen aanpak om interne oversharing-problemen aan te pakken tijdens een Microsoft 365 Copilot-implementatie.

Het plan verdeelt de implementatie in drie fasen:

  1. Pilot
  2. Implementatie
  3. Beheer

Het plan biedt:

  • Een overzicht van de meest voorkomende oorzaken van interne oversharing in Microsoft SharePoint.
  • Een aanbevolen, gefaseerde aanpak om oversharing te voorkomen bij een Microsoft 365 Copilot-implementatie.
  • Aanbevolen acties specifiek voor E3- of E5-licenties in elke fase.
  • Gedetailleerde instructies voor het gebruik van de tools in het SharePoint Admin Center, SharePoint Advanced Management (SAM) en Microsoft Purview om oversharing en voortdurende governance-problemen te identificeren en te verminderen.

Fase 1 - Pilot

De eerste fase biedt stappen voor klanten om snel een Microsoft 365 Copilot-pilot in te schakelen.

Tijdens deze fase genereert u rapporten om de meest gebruikte en potentieel overshared sites te identificeren. Op basis van deze inzichten besluit u om SharePoint-sites toe te staan of te beperken voor toegang en zoeken door Copilot tijdens het testen.

Het primaire doel is om de Copilot-implementatie te starten met een beperkte groep gebruikers en deze later iteratief uit te breiden op basis van de gegenereerde rapporten en lessen.

Fase 2 - Implementatie

De tweede fase, Implementatie op grote schaal, helpt klanten bij de volledige implementatie van Copilot in de hele organisatie.

Deze fase richt zich op het identificeren van oversharing-risico's en het beperken van de toegang van Copilot tot gevoelige informatie en de verwerking ervan.

Tijdens deze fase wordt de algehele gegevensbeveiligingshouding verbeterd door ervoor te zorgen dat organisatorische controles zijn ingesteld om onbedoelde oversharing te voorkomen en de zichtbaarheid van potentiële beveiligingslekken te vergroten.

Fase 3 - Beheer

De derde fase is gericht op het verminderen van risico's en het stroomlijnen van het toezicht door regelmatig oversharing-rapporten te genereren en corrigerende maatregelen te implementeren.

Het richt zich ook op:

  • Het verbeteren van de beveiliging van gevoelige gegevens door middel van automatische labeling.
  • Het verbeteren van Copilot-responsen door het verminderen van het gegevensvolume en het minimaliseren van het potentieel voor oversharing.'

Download het implementatieplan en de documentatie

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!