Ruim acht op de vijf test of gebruikt GenAI in minstens één afdeling
85% van de bedrijven test of gebruikt generatieve AI (GenAI) in minstens één afdeling. Tegelijkertijd zegt slechts 22% vertrouwen te hebben in hun IT-architectuur voor verdere AI-implementaties. Ondanks de toenemende investeringen in AI – die volgens Goldman Sachs wereldwijd kunnen oplopen tot $1 biljoen – blijft kosteneffectieve en beheersbare AI-schaalvergroting een uitdaging.
Dit meldt data- en AI-bedrijf Databricks in een nieuw rapport. Uitdagingen en kansen Slechts 37% van de leidinggevenden vindt hun GenAI-applicaties productieklaar; bij uitvoerende functies is dit 29%. Bedrijven kampen met hoge kosten (41%), een tekort aan vaardigheden (40%), kwaliteitsproblemen (37%) en governance-uitdagingen (33%). Toch erkent 73% van de respondenten dat AI cruciaal is voor lange termijndoelen, hoewel slechts 20% vindt dat er genoeg wordt geïnvesteerd in zowel technische als niet-technische domeinen.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat:
- 97% van de bedrijven met >$10 miljard omzet gebruikt GenAI; tegen 2027 verwacht 99% GenAI intern en extern in te zetten.
- 45% van de datawetenschappers werkt met generieke LLM’s zonder bedrijfseigen data, terwijl 58% nu RAG toepast om modellen te verbeteren.
- Twee derde van de bedrijven ziet grote waarde in het combineren van LLM’s met eigen data.
- 96% van de respondenten verwacht tegen 2027 open source AI-modellen te gebruiken.
- Slechts 17% heeft vertrouwen in het aantrekken van voldoende AI-talent.
- 40% beschouwt hun AI- en datagovernance als ontoereikend; de helft van de data engineers ervaart governance als de meest tijdsintensieve taak.
In lijn met internationale trends
GenAI in Nederland Nederlandse bedrijven lopen in lijn met internationale trends: 86% experimenteert met AI, maar 53% van de modellen bereikt de productieomgeving – aanzienlijk meer dan het wereldwijde gemiddelde van 40%. De grootste obstakels zijn een ongeschikte IT-infrastructuur (90%) en een gebrek aan governance-frameworks (86%).
Natuurlijke taalverwerking wordt cruciaal voor AI-adoptie, met AI-assistenten die werknemers ondersteunen via intuïtieve interfaces. Bijna 60% verwacht dat natuurlijke taal de komende drie jaar de primaire interactiemethode met complexe datasets wordt. AI wordt ook ingezet voor klantenservice, fraudedetectie en patiëntenzorg, wat de waarde ervan voor langetermijnbedrijven benadrukt.
Het rapport 'Economist Impact-rapport Unlocking Enterprise AI: Opportunities and Strategies' baseert zich op antwoorden van 1.100 technische executives uit 19 landen en aanvullende inzichten van 28 C-level executives uit 11 sectoren, waaronder bedrijven als Accenture, Shell, Unilever, Novartis en UPS.