Wouter Hoeffnagel - 26 november 2024

Royal Swinkels tilt klantbeleving naar hoger niveau met SAP Commerce Cloud

Consumenten zijn gewend zelf bestellingen te plaatsen en leveringen te volgen, en zakelijke klanten verwachten hetzelfde. Om aan deze behoefte te voldoen, ontwikkelde Royal Swinkels samen met SAP-partner Elision een vernieuwd digitaal platform, gebaseerd op SAP Commerce Cloud. Dit platform biedt een gebruiksvriendelijke B2B-omgeving waarmee klanten 24/7 bestellingen kunnen plaatsen, orderstatussen kunnen volgen en toegang hebben tot productinformatie.

Royal Swinkels tilt klantbeleving naar hoger niveau met SAP Commerce Cloud image

Royal Swinkels, wereldwijd leverancier van honderden biermerken, speelt in op de groeiende vraag van zakelijke klanten naar automatisering en selfservice. “In Nederland hebben we al een volwassen platform voor onze zakelijke klanten”, vertelt Paul van Brussel, Global Product Owner bij Royal Swinkels. “Maar we zien dat deze behoefte aan een gestroomlijnde digitale ervaring ook in onze andere markten groeit. Daarom hebben we een platform ontwikkeld dat niet alleen de klantverwachtingen overtreft, maar ook perfect aansluit op ons bestaande SAP S/4HANA-systeem. Onze uitdaging was om een platform te realiseren dat deze mogelijkheden biedt en tegelijkertijd naadloos aansluit op ons SAP S/4HANA-systeem.”

SAP CX Suite

Het bedrijf implementeerde de volledige SAP CX Suite, waaronder SAP Commerce Cloud, Customer Data Cloud, Customer Data Platform en Emarsys. SAP Commerce Cloud vormt de kern van het B2B-platform, waardoor klanten sneller bestellingen kunnen afronden en minder afhankelijk zijn van handmatige ondersteuning.

Binnenkort worden ook andere onderdelen van de suite gebruikt:

  • SAP Customer Data Platform: Creëert een 360-graden klantbeeld en een uniforme omnichannel-strategie.
  • SAP Customer Data Cloud: Zorgt voor privacy- en consentbeheer.
  • SAP Emarsys: Stelt gerichte marketingcampagnes op, zoals gepersonaliseerde aanbiedingen voor bijpassende producten. Hiermee streeft Swinkels naar hogere klanttevredenheid en betere verkoopresultaten.

Agile aanpak en MVP-strategie

Het platform, dat eerst voor Export live ging, werd volgens een MVP-aanpak en agilemethodiek ontwikkeld, met regelmatige demo’s om de voortgang te waarborgen. “We werkten volgens een scrummethode waarbij er altijd ruimte was voor input vanuit de organisatie. Zo organiseerden we regelmatig demo’s voor Swinkels’ customer support- en salesteams om waardevolle feedback te verzamelen”, zegt Thijs van Geel, functioneel lead bij Elision.

Het platform stelt klanten in staat 24/7 bestellingen te plaatsen en maakt gebruik van automatische containeroptimalisatie, wat het aantal handmatige aanpassingen aanzienlijk reduceert. “Klanten waarderen de gebruiksvriendelijkheid en de verbeterde toegang tot informatie. Tegelijkertijd profiteren wij van gestroomlijnde processen en een vermindering van administratieve lasten”, zegt Carola Smits, Business Project Lead bij Royal Swinkels.

Toekomst en strategische waarde

De komende maanden wordt het platform uitgerold naar andere businessunits. “Met deze oplossing positioneren we Royal Swinkels als een toekomstbestendig en klantgericht bedrijf,” zegt Smits. Dit project ondersteunt de bedrijfsstrategie om slimmer te werken door data en technologie.

Deze case won de SAP Best of Customer Success Award in de categorie ‘Cosmic Cloud Excellence’.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Gamma Benelux 19/11/2024 t/m 29/11/2024 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!