Commissie van Britse CMA wil onderzoek naar mobiele ecosystemen Apple en Google
Een onafhankelijke commissie van de Britse Competition and Markets Authority’s (CMA) roept de toezichthouder op een grootschalig onderzoek te starten naar de mobiele ecosystemen van Apple en Google. De ecosystemen zouden niet in het belang zijn van Britse bedrijven en gebruikers.
De CMA startte in juni 2021 al een voorlopig onderzoek naar de mobiele ecosystemen van de Amerikaanse techgiganten. Ook startte de waakhond in maart 2021 een onderzoek naar de distributie van apps door Apple op iOS en iPadOS. Dit onderzoek is in augustus 2024 afgesloten.
Een onafhankelijke commissie van de CMA boog zich echter eveneens over de mobiele ecosystemen van Apple en Google. Deze commissie roept de CMA nu op tot een uitgebreide onderzoek naar de werkwijze van beide partijen. De commissie stelt dat Apple en Google een duopoliepositie op het gebied van besturingssytemen, appwinkels en webbrowsers op mobiele apparaten in handen hebben.
Concurrenten beperkt
De CMA meldt: "De groep heeft voorlopig vastgesteld dat de regels van Apple andere concurrenten beperken in het leveren van nieuwe, innovatieve functies die consumenten ten goede kunnen komen. Andere browseraanbieders hebben aangegeven dat zij geen volledig scala aan browserfuncties kunnen aanbieden, zoals snellere laadtijden van webpagina's op de iPhone. Veel kleinere Britse app-ontwikkelaars meldden ook dat zij graag progressieve webapps zouden gebruiken – een alternatief voor bedrijven om apps aan te bieden aan mobiele gebruikers zonder via een appwinkel te downloaden – maar deze technologie kan zich niet volledig ontwikkelen op iOS-apparaten. Daarnaast heeft de groep voorlopig geconcludeerd dat een inkomstenverdelingsafspraak tussen Google en Apple de financiële prikkels om te concurreren in mobiele browsers op iOS aanzienlijk vermindert."
"Andere kwesties die in het rapport worden behandeld, omvatten hoe gebruikers keuzes worden gepresenteerd over welke browser zij gebruiken. De groep heeft voorlopig vastgesteld dat Apple en Google deze keuzes kunnen manipuleren om hun eigen browsers als de duidelijkste of eenvoudigste optie te positioneren." Meer informatie is hier beschikbaar.