Google wil concurrerende prijsvergelijkers meer ruimte bieden in poging aan DMA te voldoen
Google stelt een aantal wijzigingen voor die ervoor moeten zorgen dat het bedrijf met zijn zoekmachine aan de Europese Digital Markets Act (DMA) voldoet. Het wil met de wijzigingen meer ruimte bieden voor concurrerende prijsvergelijkers in zijn zoekmachine.
Dit meldt Google in zijn blogpost. Het bedrijf wil gebruikers onder meer de mogelijkheid gaan bieden zelf te kiezen tussen resultaten die naar vergelijkingssites leiden en resultaten die hen direct naar leverancierswebsites brengen bij het zoeken naar producten, restaurants, vluchten of hotels. Ook wil het vergelijkingssites en leveranciers in staat stellen meer informatie te tonen over hun websites, zoals prijzen en afbeeldingen. Daarnaast stelt het bedrijf nieuwe advertentie-eenheden voor vergelijkingssites voor.
'Al diverse wijzigingen doorgevoerd'
Google schrijf in een begeleidende blogpost in het afgelopen jaar al diverse wijzigingen te hebben doorgevoerd om te voldoen aan de DMA. "Dit omvat meer dan 20 aanpassingen aan Google Search, zoals de introductie van speciale eenheden en formaten om de zichtbaarheid van vergelijkingssites gratis te vergroten in categorieën zoals vluchten, hotels en winkelen. We hebben ook nuttige functies verwijderd, zoals informatie over vluchten, en de functionaliteit van sommige klikbare kaarten verminderd. Deze veranderingen hebben de ervaring van Europese gebruikers negatief beïnvloed. Hoewel veel grote online reisaggregators en vergelijkingssites hiervan profiteren, verliezen andere bedrijven helaas verkeer. Het is nu moeilijker voor luchtvaartmaatschappijen, hoteloperators en kleine retailers om klanten te bereiken. Ze melden dat gratis directe boekingsklikken met wel 30% zijn gedaald sinds de oorspronkelijke veranderingen werden doorgevoerd", schrijft Google. "Toch eisen vergelijkingssites dat de wijzigingen nog verder gaan."
Bloomberg meldde in september dat de Europese Commissie een formele aanklacht tegen Google voorbereid. De huidige aanpak van de techgigant ten aanzien van concurrerende diensten zou mogelijk in strijd zijn met de DMA. De Commissie wil dat Google concurrenten beter zichtbaar maakt in zijn zoekresultaten.