Webshops lopen miljarden mis door ontoegankelijkheid voor mensen met beperking
Nederlandse webshops open jaarlijks zo'n 4,2 miljard mislopen doordat ze niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. 69% van de mensen met een beperking breekt hun online aankopen af bij ontoegankelijke webshops.
Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, Betaalvereniging Nederland en Level Level. Vanaf juni 2025 moeten webshops voldoen aan de European Accessibility Act (EAA). De partijen stellen dat voldoen aan deze wetgeving voor webshops kansen biedt.
4,5 miljoen Nederlanders afhankelijk van toegankelijkheid
Ongeveer 25% van de Nederlanders, oftewel 4,5 miljoen mensen, kan alleen gebruik maken van toegankelijke websites. Toch toont een analyse van 300 grote webshops aan dat bijna geen enkele volledig aan de toekomstige EAA-richtlijnen voldoet.
Nederlandse consumenten besteedden in de eerste helft van 2024 €17,5 miljard online, maar veel webshops blijven ontoegankelijk voor klanten met visuele of motorische beperkingen. Volgens Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org biedt digitale toegankelijkheid een kans om nieuwe klanten aan te trekken én te voldoen aan regelgeving. Christien van de Sande van Level Level benadrukt dat simpele aanpassingen, zoals duidelijke navigatie en goed gelabelde invoervelden, een groot verschil maken.
Albert Heijn en bol.com delen hun aanpak
De ShoppingTomorrow Expertgroep publiceert een bluepaper met best practices en organiseert op 3 december 2024 een webinar om e-commercebedrijven te helpen voldoen aan de EAA. Onder andere Albert Heijn en bol.com delen hun aanpak om digitale toegankelijkheid te verbeteren, waarmee webshops niet alleen aan de wet voldoen, maar ook een inclusieve markt kunnen bedienen.