Witold Kepinski - 02 december 2024

Canalys: sterke vraag naar smart personal audio

In Q3 2024, volgens het laatste Canalys-onderzoek, kende de wereldwijde markt voor slimme persoonlijke audio (smart personal audio) een significante opleving, met totale leveringen van 126 miljoen eenheden, wat een groei van 15% op jaarbasis weerspiegelt. Dit markeert het derde opeenvolgende kwartaal van groei, wat duidt op een aanhoudend herstel van de uitdagingen waarmee we in 2023 werden geconfronteerd.

Canalys: sterke vraag naar smart personal audio image

 De groei was breed gebaseerd, waarbij elke belangrijke subregio winst boekte. Er werd een groei met dubbele cijfers geregistreerd in alle belangrijke productcategorieën, wat een gunstig vooruitzicht voor de wereldwijde markt onderstreepte, met opkomende open-form factor-apparaten en middelgrote leveranciers die aanzienlijk bijdroegen aan dit positieve momentum.

'Indiase markt stimuleert groei'

"De Indiase markt speelde een cruciale rol bij het stimuleren van zowel de APAC- als de wereldwijde groei, met een stijging van 51% in verzendingen, wat neerkomt op ongeveer 9 miljoen eenheden vergeleken met Q3 2023", aldus Canalys Research Analyst, Jack Leathem. "Deze stijging werd aangewakkerd door een stijging van 47% in TWS (True Wireless Stereo) apparaatverzendingen en een indrukwekkende sprong van 65% in draadloze oordopjes, geleid door merken als boAt en OnePlus. boAt reageerde op de groeiende vraag van consumenten door oudere, maar populaire, draadloze oordopjesmodellen opnieuw te introduceren toen de voorraadniveaus daalden. En zowel boAt als OnePlus introduceerden een stortvloed aan nieuwe, steeds capabelere apparaten, met de focus op verbeterde audiokwaliteit en geavanceerde functies, waaronder actieve ruisonderdrukking (ANC). Als gevolg hiervan bereikten ANC-apparaten een nieuw hoogtepunt, nu goed voor 21% van de totale Indiase markt, met 52% van de OnePlus-verzendingen met ANC-mogelijkheden. Deze verschuiving weerspiegelt een nieuwe fase in de Indiase markt, waar consumenten steeds meer op zoek zijn naar apparaten met hogere prestaties en geavanceerde functies."

"Het segment van open-form factor-apparaten was een opvallend groeigebied in Q3 2024, in lijn met de opkomst van wereldwijde gezondheids- en fitnesstrends", zegt Canalys Research Manager, Cynthia Chen. "De vraag naar open-form factor TWS en draadloze oordopjes steeg enorm, waarbij de leveringen in deze categorie bijna verdrievoudigden ten opzichte van vorig jaar en 6% van de totale markt vertegenwoordigden. Open Wireless Stereo (OWS)-apparaten waren de belangrijkste aanjagers van deze groei, geleid door gespecialiseerde merken zoals Shokz en Sanag. Daarnaast zijn grote leveranciers ook deze niche binnengetreden, met als doel nieuwe consumentendemografieën te bereiken."

China

China blijft de leider in open-form factor-zendingen, goed voor 59% van het wereldwijde aandeel, hoewel Shokz aanzienlijk is uitgebreid in Noord-Amerika en West-Europa, en deze regio's nu goed zijn voor 39% van Shokz's zending, tegen 31% vorig jaar. Deze verschuiving benadrukt de groeiende wereldwijde aantrekkingskracht van open-form factor-apparaten, met name omdat consumenten steeds meer prioriteit geven aan audio-oplossingen die geschikt zijn voor een actieve, outdoor lifestyle.

"Chinese audiomerken breiden zich snel uit op internationale markten, wat een strategische draai naar overzeese markten weerspiegelt om verzendingen te stimuleren en merkherkenning te versterken te midden van intense binnenlandse concurrentie. Deze merken veroveren marktaandeel door instapproducten te lanceren die aantrekkelijk zijn voor consumenten van white-box-concurrenten", zegt Chen, die deze verschuiving benadrukt als onderdeel van een grotere trend naar verbeterde productkwaliteit. Naarmate deze merken echter een stabiel marktaandeel verwerven, zal hun volgende uitdaging zijn om hun focus te verleggen naar het ontwikkelen van hogere kwaliteit en meer innovatieve aanbiedingen, een verschuiving die essentieel is voor het behoud van concurrentievermogen op de middellange tot lange termijn.

JBL modellen

"Nu de markt voor slimme persoonlijke audio steeds competitiever wordt, moeten leveranciers zich richten op technologische innovatie en onderscheidend design om zichzelf te onderscheiden", zegt Leathem. "Om op te vallen in deze drukke markt, moeten leveranciers prioriteit geven aan ontwikkelingen in kernaudiotechnologieën zoals ANC en ruimtelijke audio, terwijl ze ook visueel opvallende functies introduceren. Sommige JBL-modellen bieden nu bijvoorbeeld oplaadcases met touchscreen, wat een unieke interactieve ervaring biedt om de bruikbaarheid te verbeteren. Het is ook de moeite waard om gedurfde kleurkeuzes, doorschijnende behuizingen en samenwerkingen met merken te onderzoeken om consumenten aan te trekken en marktposities te versterken, die essentieel zijn om de aandacht van de consument te trekken en voet aan de grond te krijgen in nieuwe en gevestigde markten."


DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!