Meer dan de helft van de berichten op LinkedIn is met AI geschreven
Meer dan de helft van de berichten op LinkedIn is met de hulp van AI-tools geschreven. Dit blijkt uit een onderzoek van AI-detectie-start-up Originality.
Hoe meer AI, hoe meer we willen kunnen wéten dat iets met AI is gemaakt. Originality legt zich er op toe om precies dat te detecteren en om eens goed met de spierballen te rollen – en met de aandacht te gaan lopen – nam het LinkedIn onder de loep. Het scande 8.795 openbare berichten van meer dan honderd woorden die tussen januari 2018 en oktober 2024 op het platform verschenen, en jawel: sinds begin 2023, toen AI aan zijn hoge vlucht begon, gaat het in stijgende lijn. Volgens Jon Gillham van Originality steeg het aantal met AI-gecreëerde posts met 189 procent toen ChatGPT uitkwam.
Vandaag, zo schat de start-up, zijn ongeveer 54 procent van de posts op LinkedIn geschreven door AI, en misschien is dat ook niet zo vreemd, want het netwerk heeft zelf ook AI enthousiast aan boord gehaald. Abonnees van LinkedIn Premium kunnen hun berichten zelfs onder handen laten nemen door een eigen AI-schrijftool. Kan niet moeilijk zijn, in een omgeving waar generische business speak de boventoon voert.
In samenwerking met Data News