Top 5 fouten die bedrijven maken met cyber educatie
Cybersecurity-experts zeggen dat menselijke fouten het grootste risico zijn bij het beschermen van digitale informatie. Dit is een algemene zorg binnen bedrijven, aangezien de meeste datalekken herleid kunnen worden naar menselijke vergissingen.
Het recent gepubliceerde IT Readiness rapport van Kyndryl geeft aan dat leiders in Nederland zich vooral zorgen maken over cyberbeveiliging, waarbij 67% bezorgd is over het tekort aan vaardigheden.
Met de juiste training kan deze zwakte echter omgezet worden in een sterke verdediging. Door grondige training op het vlak van cybersecurity kunnen medewerkers leren tekenen van cyberaanvallen te herkennen. Dit kan hen in staat stellen om de belangrijkste digitale informatie van het bedrijf te beschermen.
Dit zijn vijf veelvoorkomende fouten in cyber educatie — en manieren om de training in jouw organisatie te verbeteren:
1. Training is niet afgestemd op jouw bedrijf
Standaard, kant-en-klare cyber educatie programma's slagen er vaak niet in om in de specifieke behoeften van een bedrijf te voorzien. Het is belangrijk om de training aan te passen aan jouw bedrijf en medewerkers voor een betere leerervaring en behoud van kennis. “Bij Kyndryl zorgen we ervoor dat onze cyber educatie naadloos aansluiten op de unieke cultuur en uitdagingen van elk bedrijf, zodat medewerkers beter voorbereid zijn op gerichte dreigingen zoals CEO-fraude en phishing", zegt Rob Bravenboer, CEO van Kyndryl Nederland.
2. Cybertraining is niet leuk
Laten we eerlijk zijn: niemand vindt het leuk om urenlang naar saaie dia's te kijken. Leren omzetten in een spannende ervaring met interactieve modules en echte situaties kan de training compleet vernieuwen. Zo zijn er cybersecurity trainingen die gebruikmaken van gamificatie voor meer betrokkenheid, met labs waarin medewerkers door een "kies je eigen avontuur"-scenario navigeren, beslissingen nemen en de gevolgen direct ervaren.
3. Training wordt jaarlijks gegeven
Cyberdreigingen evolueren snel, en dat zou ook zo moeten zijn voor jouw trainingsprogramma. In plaats van een jaarlijkse training, zou cyber educatie een doorlopend jaarprogramma moeten zijn dat medewerkers in staat stelt in hun eigen tempo te leren. Een dergelijke aanpak zorgt niet alleen voor actuele informatie, maar bevordert ook een cultuur van continue groei en leren.
4. Maak de training niet te simpel
Een one-size-fits-all-benadering werkt zelden, vooral niet voor cyber educatie. Een gelaagd trainingssysteem dat is ontworpen voor verschillende vaardigheidsniveaus, van beginners tot gevorderde gebruikers, kan de training relevanter en boeiender maken voor alle medewerkers. “Kyndryl biedt twee niveaus van cyber educatie aan, waarbij medewerkers ook een geavanceerde training kunnen kiezen, die hen confronteert met complexe scenario’s om hun cybersecurity vaardigheden verder te ontwikkelen”, zegt Bravenboer.
5. Het kan overweldigend of onpersoonlijk aanvoelen
Cybersecurity kan overweldigend lijken, maar de sleutel is om het herkenbaar en relevant voor een ieder te maken. Het vereenvoudigen van complexe ideeën en angstaanjagende tactieken kan medewerkers helpen om zelfverzekerd te leren.