Wouter Hoeffnagel - 04 december 2024

Mambu stroomlijnt HR-processen met SAP SuccessFactors

Hoe ondersteun je efficiënte HR-processen in snelgroeiende, internationale teams? Mambu, leverancier van een cloudgebaseerd bankingplatform, implementeerde samen met SAP-partner McCoy het Human Experience Management (HXM)-platform SAP SuccessFactors. Dit platform heeft de HR-processen van Mambu gestroomlijnd en het bedrijf voorbereid op verdere groei.

Mambu stroomlijnt HR-processen met SAP SuccessFactors image

Mambu, een fintechbedrijf met hoofdkantoor in Amsterdam, heeft als missie om financiële diensten toegankelijker te maken. Met zijn cloud-native Core Banking Platform helpt het banken en financiële instellingen bij het ontwikkelen en lanceren van financiële diensten. Sinds de oprichting in 2011 heeft Mambu een snelle groei doorgemaakt en telt het wereldwijd inmiddels meer dan 600 medewerkers.

Bij een organisatie van een dergelijke omvang horen goed gestructureerde HR-processen. De handmatige en niet-geïntegreerde HR-processen van Mambu waren niet langer toereikend. “We merkten dat we onze mensen te veel administratief werk lieten doen”, vertelt Anca Gheorghita, Senior Project Manager bij Mambu. “Tijd die zij liever aan hun corebusiness besteden.”

Veel handmatig werk

Voorheen gebruikte Mambu meerdere systemen die niet met elkaar communiceerden. Dat zorgde niet alleen voor veel handmatig werk, maar ook voor inconsistente data. Goed informatiebeheer was daarmee een uitdaging, zoals bij het onboarden van nieuwe medewerkers of het uitvoeren van performancemanagement. “We zochten een schaalbare oplossing die niet alleen de administratieve lasten zou verlichten, maar ook de kwaliteit en consistentie van onze HR-processen kon verbeteren”, aldus Gheorghita.

De keuze viel op SAP SuccessFactors. Gheorghita: “Met SAP konden we onze HR-activiteiten centraliseren en integreren. Dat helpt ons op verschillende fronten vooruit. Een groot voordeel is bijvoorbeeld dat medewerkers via selfservice hun eigen gegevens kunnen bijwerken. Dat bespaart tijd en ontlast de HR-afdeling.”

De beste match

Na een uitgebreide selectie koos Mambu voor McCoy als implementatiepartner. “Het verschil tussen een mislukte en geslaagde implementatie begint al vaak bij de keuze van de partner. McCoy bleek de beste match om ons tempo en onze werkwijze te ondersteunen”, verklaart Gheorghita.

Tijdens de implementatie zorgde het projectteam ervoor dat het project bleef aansluiten op de behoeften van een dynamische organisatie. “De pragmatische benadering hielp ons om aanpassingen in de modules snel en doelgericht door te voeren, terwijl we onze focus op best practices behielden”, stelt Ruth Leijten, HR Transformation Lead bij McCoy. “We hebben modules toegevoegd en aangepast waar nodig, zonder de deadline of scope uit het oog te verliezen.”

Toekomstbestendige HR-omgeving

Het resultaat is een toekomstbestendige HR-omgeving waarmee Mambu niet alleen zijn medewerkers beter kan ondersteunen, maar waarmee het ook klaar is voor verdere internationale groei. Door het standaardiseren van processen en het bieden van uniforme data hebben teams nu makkelijker toegang tot betrouwbare informatie, ongeacht hun locatie.

“In een bedrijf als Mambu, waar medewerkers in verschillende tijdzones en landen werken, helpt deze HR-oplossing om consistente werkprocessen en datakwaliteit te garanderen. Vooral voor een deels remote bedrijf als Mambu, waar zelfredzaamheid en toegang tot juiste informatie essentieel zijn, levert dit veel op”, weet Gheorghita.

Verbeterde gebruikerservaring

Een van de belangrijkste voordelen is de verbeterde gebruikerservaring voor medewerkers. Door selfservice-opties kunnen medewerkers nu zelf HR-taken uitvoeren, zoals het bijwerken van persoonlijke gegevens, het aanvragen van verlof of het instellen van prestatiedoelstellingen.

Gheorghita benadrukt de impact hiervan op het werkplezier: “Het gaat erom dat onze mensen zich kunnen focussen op hun kerntaken zonder te veel afgeleid te worden door administratieve zaken. We wilden echt een systeem dat hun leven makkelijker maakt, zodat ze zich kunnen concentreren op taken die bijdragen aan de groei van Mambu. Dat hebben we gerealiseerd.”

Deze case was genomineerd voor een SAP Best of Customer Success Award.

Sophos 4/12/2024 t/m 11/12/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!