Datalek bij externe leverancier van Gemeente Amersfoort
De softwareleverancier van het digitale afsprakensysteem van Gemeente Amersfoort is gehackt. Zij geven aan dat er persoonsgegevens zijn gelekt, ook van inwoners die via dit systeem in het verleden een afspraak bij de gemeente maakten, voor bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw paspoort, rijbewijs of inschrijving als nieuwe inwoner.
De gemeente geeft niet aan om welke softwareleverancier het gaat, maar volgens Computable betreft het JCC Software, dat verder geen commentaar geeft. Op de website van JCC Software is alleen te vinden dat er een extra kennisbijeenkomst op dinsdag 14 januari 2025 bij de Observant in Amersfoort zal plaatsvinden.
De kans op misbruik van deze gegevens is klein zo beweert de gemeente op haar website, De gemeente vraagt haar inwoners per brief om goed te letten op vreemde e-mails en telefoongesprekken. Het systeem zelf is niet gehackt, het gaat om een bestand met oude afspraken op het netwerk van de leverancier.
Inwoners kunnen zonder zorgen een afspraak maken via het huidige systeem. Op dit moment is er een technische storing om een afspraak te maken. Gemeente Amersfoort adviseert om via de telefoon een afspraak te maken, via telefoonnummer 14 033.
Onder gelekte gegevens ook BSN
Direct nadat een leverancier van Gemeente Amersfoort meldde dat hun netwerk is gehackt, onderzocht de gemeente om welke gegevens van haar inwoners het ging. Onderdeel van de gelekte gegevens zijn naam, adres, woonplaats, geboortedatum, geslacht en contactgegevens in de vorm van e-mailadressen of telefoonnummers.
In het geval van ongeveer 7.000 mensen gaat het daarnaast ook om het burgerservicenummer (BSN). Hiervan ontvingen 4.160 inwoners van Amersfoort een brief. Anderen, die niet in Amersfoort wonen, krijgen nog een brief. Dit duurt langer, omdat Gemeente Amersfoort voor hen via een landelijk systeem de huidige adresgegevens moet opvragen.
Wees alert op misbruik
De kans op misbruik van de gegevens is klein. De gemeente vraagt haar inwoners alert te zijn op mogelijke digitale fraude, zoals phishing en social engineering. Dit betekent dat criminelen mensen misleiden om vertrouwelijke informatie te geven, zoals wachtwoorden of persoonlijke gegevens. Het gebeurt vaak via neptelefoontjes, e-mails of berichten die vertrouwen proberen te winnen.
Hulp en informatie
Op de website fraudehelpdesk.nl staat betrouwbare informatie over het voorkomen of melden van digitale fraude. Inwoners vinden ook meer informatie op www.amersfoort.nl/datalek.
Daarnaast is Gemeente Amersfoort voor vragen bereikbaar via info@amersfoort.nl of telefoonnummer 14 033.