Nederlanders zijn per maand vijf uur kwijt aan oplossen van slecht functionerende IT
28 procent stress van de werkende Nederlanders ervaart door slecht functionerende IT-apparatuur en software, evenals de verloren productiviteit die dit met zich meebrengt. Gemiddeld besteden Nederlandse werkenden vijf uur per maand aan het oplossen van storingen of problemen met IT-apparatuur, bedrijfssoftware of applicaties.
Dit blijkt uit onderzoek van het Tilburgse IT-bedrijf Aces Direct onder meer dan 1.000 werkende Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd onder medewerkers van organisaties met 250 tot 1200 werknemers. Op de werkvloer komen Nederlandse werknemers geregeld IT-gerelateerde obstakels tegen. Zo vindt 19 procent dat hun werkgever niet beschikt over de juiste IT-systemen om het werk efficiënt uit te voeren. Daarnaast geeft 17 procent aan dat de software in hun organisatie vaak te kampen heeft met storingen of verbindingsproblemen. Voor 15 procent zorgt deze software zelfs voor frustratie bij henzelf en collega’s. Tijdens het thuiswerken lopen medewerkers eveneens tegen problemen aan: 26 procent ervaart regelmatig technische storingen of uitdagingen.
IT-kennis en ondersteuning
Bij een kwart van de werknemers (23 procent) biedt de werkgever geen trainingen of opleidingen aan om de IT-kennis van medewerkers te vergroten. Voor 11 procent geldt zelfs dat de gebruikte software in hun organisatie nooit is uitgelegd. Ondanks deze beperkingen zegt 47 procent van de respondenten een goede kennis te hebben van de IT-systemen waarmee zij werken. Bovendien geeft 61 procent aan gemakkelijk hulp van IT-ondersteuners te krijgen bij technische problemen.
Sven van Boxtel (foto), Managing Director bij Aces Direct: “Als werkgever wil je dat medewerkers het beste uit hun werkdag kunnen halen, en dat begint met het bieden van de juiste middelen. Wanneer IT-apparatuur of software optimaal functioneert, kunnen medewerkers zich volledig concentreren op het werk en hebben ze ruimte om hun talenten te laten zien. Maar wanneer IT niet goed werkt, of wanneer men niet weet hoe ze hiermee om moeten gaan, worden medewerkers belemmerd in hun taken én ontwikkeling. Dit zorgt niet alleen voor frustraties, maar ook voor verlies in productiviteit omdat ze zich bezighouden met het oplossen van problemen. Deze combinatie heeft uiteindelijk gevolgen voor je bedrijfsvoering én winstgevendheid.”