Voorspellingen voor IT-channel en business in 2025
Nu we weer bijna het nieuwe jaar ingaan, staat de Nederlandse IT-channel opnieuw voor een aantal grote veranderingen en trends. Klanten zullen in 2025 bijvoorbeeld meer prioriteit geven aan bedrijfscontinuïteit, cyberweerbaarheid en duurzaamheid. Partners moeten daarom goed op de hoogte blijven van relevante producten en diensten. Hieronder volgen een aantal trends die elke channel partner in 2025 goed in de gaten moet houden.
De vraag naar ‘echte’ as-a-Service zal in 2025 toenemen
Naast de verschuiving van Capex naar Opex, zullen we in 2025 een toenemende adoptie zien van ‘echte’ services. Klanten willen flexibele diensten, zinvolle SLA’s en een duidelijke ROI, oftewel: ze willen een efficiënte dienst met veel toegevoegde waarde. Leveranciers die dit niet kunnen leveren, riskeren klanten te verliezen aan concurrenten die wél echte waarde leveren.
Laat inkoopcycli je bedrijf niet in de problemen brengen
Een terughoudend uitgavenbeleid en inefficiënte processen dragen er aan bij dat inkoopcycli steeds langer worden. Beslissingen over technologie worden nog steeds snel genomen, maar de implementatie, integratie en operationeel maken van deze technologie vertraagt door langdurige inkooptrajecten. In 2025 zal het channel zich richten op het versnellen van deals door processen te herzien, te bepalen welke kansen echt de moeite waard zijn en een beter begrip te krijgen van de belangrijkste stakeholders: degenen die contracten ondertekenen.
Een korter en doelgerichter verkoopproces zal leiden tot meer deals die in het gewenste kwartaal worden gesloten. Dit zal in 2025 resulteren in meer omzet voor het channel.
Partners die oplossingen bieden om bedrijfsresultaten te verbeteren, zullen succesvol zijn in 2025
Organisaties willen technologie die bijdraagt aan hun bedrijfsdoelen, zoals bedrijfscontinuïteit, duurzaamheid en cybersecurity. Bedrijven zullen losse producten of oplossingen om geïsoleerde problemen op te lossen vermijden, omdat dit leidt tot een wildgroei aan technologie, een gebrek aan interoperabiliteit, verspilling van resources en skill- en kennissilo’s binnen het bedrijf.
Partners die in 2025 het meest succesvol zullen zijn, bieden complete oplossingen die technologieën van verschillende leveranciers combineren. Dit kan betekenen dat meerdere leveranciers moeten worden samengebracht. Samenwerkingen, allianties en sterke partnerships zijn daarom belangrijker dan ooit.
Consolidatie binnen channel zet door in 2025
De trend van consolidatie in de MSP- en VAR-markten heeft in 2024 alle verwachtingen overtroffen. In 2025 zal deze trend zich voortzetten, waarbij bedrijven niet alleen individueel talent willen aantrekken, maar ook hele specialistische afdelingen willen overnemen. Bedrijven zullen hierdoor nieuwe markten kunnen betreden, een breder klantenbestand kunnen bedienen en grotere deals kunnen sluiten. Dit zal niet alleen hun concurrentiepositie versterken, maar ook bijdragen aan de groei van het channel als geheel.
Meer investeringen in 2025
In veel landen waren er verkiezingen in 2024 en dit zorgde voor veel onzekerheid op het wereldtoneel. Alles, van wereldwijde schulden en beleidsbeslissingen tot investeringen in de publieke sector, heeft op een laag pitje gestaan in afwachting van een duidelijke (politieke) agenda van de nieuwe regeringen. Aangezien organisaties uit verschillende sectoren minder geld hebben uitgegeven vanwege deze onzekerheid, verwacht ik dat deze organisaties in 2025 weer meer geld uit gaan geven.
Op nationaal niveau hebben veel landen het over hoe ze de wereldwijde schuld kunnen aanpakken en tegelijkertijd kunnen investeren in infrastructuur. We zullen de uitkomst van deze discussies in 2025 zien, wanneer nieuwe regeringen proberen hun plannen uit te voeren en in hun eigen nationale publieke sector investeren en investeringen uit de private sector aanmoedigen.
Conclusie
Krimpende budgetten en veranderende houdingen van klanten zijn niet nieuw. Het channel heeft deze uitdagingen al eens eerder doorstaan en is er sterker uitgekomen dan ooit. Succesvolle partners zullen zich ook nu weer onderscheiden door oplossingen te bieden die aansluiten bij de strategische prioriteiten van hun klanten en door duidelijke waarde en ROI te leveren.
Door: Geoff Greenlaw (foto), Vice President, EMEA & LATAM Channel Sales bij Pure Storage