Nederlandse e-commercemarkt in 2024: booming en klaar voor groei
De Nederlandse e-commercemarkt behoort tot de top 10 van Europa en de 20e ter wereld. Met een geschatte omvang van 30,5 miljard euro in 2024, zal deze naar verwachting 47,5 miljard euro bereiken in 2029, met een CAGR van 9,31%.
In heel Europa deden volgens een blog van Paazl.com nergens zoveel mensen online aankopen in 2023 als in Nederland (93%). Deze toename in online shoppen valt samen met een groeiend aantal webwinkels in Nederland, die inmiddels het aantal fysieke winkels overtreffen. Nederland telt nu zo'n 84.100 webwinkels tegenover 82.100 fysieke winkels. In één jaar tijd steeg het aantal webwinkels met 4,1%.
De stijging van online aankopen en webwinkels loopt parallel aan de groei van de Nederlandse markt voor koeriers-, expres- en pakketdiensten (CEP). Naar schatting zal deze markt €8,2 miljard bedragen eind 2024 en 11 miljard euro in 2030, met een CAGR van 4,95%. Dit duidt erop dat het aantal pakketten in Nederland fors toeneemt. In 2022 werden er al 932 miljoen pakketten bezorgd, tegenover 654 miljoen in 2021.
Populaire webwinkels en productcategorieën
Nederlandse online shoppers hebben, naast hun favoriete bezorgers, ook voorkeuren wat betreft de producten die ze online kopen. Bovenaan de lijst staan kleding, schoenen en accessoires, goed voor 57% van alle online aankopen in Nederland in 2023. Daarnaast zijn cosmetica, parfum en schoonheidsproducten, sportartikelen en meubelen populair.
De voorliefde van Nederlandse shoppers voor online mode-aankopen sluit aan bij de diensten van de populairste webwinkel van het land, bol.com. Deze webwinkel verzorgt maar liefst 29% van alle mode-aankopen in Nederland. In 2023 realiseerde Bol.com een omzet van €2,9 miljard in Nederland alleen, wat neerkomt op een groei van 7,3% ten opzichte van 2022.
Andere online winkels zoals coolblue.nl, ah.nl, amazon.nl en jumbo.com zijn populair voor de aankoop van boodschappen en elektronica. Daarnaast hebben verschillende online retailers lucratieve niches gecreëerd in de Nederlandse e-commercemarkt, waaronder marktplaats.nl, dat 8 miljoen unieke bezoekers per maand trekt, en tweakers.net, met 4 miljoen unieke bezoekers per maand.
Duurzame bezorging
Net als in de meeste andere landen in de wereld, heeft duurzame bezorging van pakketten topprioriteit voor e-commercebedrijven in Nederland. In 2019 lanceerde de Nederlandse e-commerce sector Bewust Bezorgd, een tool die online winkels helpt de CO2-impact van pakketbezorging en het effect van vermindering te begrijpen.
De toekomst van e-commerce in Nederland
De Nederlandse e-commercemarkt blijft groeien. Nederland heeft recent Argentinië vervangen als 20e grootste e-commercemarkt ter wereld, en er zijn geen tekenen die erop wijzen dat de groei zal vertragen. Er is echter nog ruimte voor verbetering op het gebied van duurzaamheid. Zo werd slechts iets meer dan 5% van de pakketten in Nederland geleverd op afhaalpunten. Het verhogen van de bezorging op afhaalpunten zal de CO2-uitstoot verminderen. En aangezien klanten op zoek zijn naar duurzamere bezorgopties, zal het verbeteren van de bezorging op afhaalpunten (nu 5%) e-commercebedrijven helpen om hun doelstelling van zero emissie te bereiken.