Top zes strategische prioriteiten voor bedrijven in 2025
De continue technologische evolutie dwingt bedrijven ook in 2025 om kritisch te kijken naar ieder aspect van de bedrijfsvoering. Bedrijven moeten open staan om hun kennis te vergroten, over te stappen naar vernieuwde werkwijzen en nieuwe inzichten verkrijgen om de positie op de markt te versterken. Rajesh Ganesan, president van ManageEngine, een divisie van Zoho Corporation en een leverancier van IT-beheersoplossingen voor bedrijven, heeft zes prioriteiten geïdentificeerd waarmee bedrijven volgend jaar aan de slag moeten gaan om te kunnen blijven navigeren in het uitdagende digitale landschap.
1. Cyberbeveiliging democratiseren
Een cyberaanval is niet alleen een risico voor de bovenste laag van een organisatie, maar kan op elk niveau voorkomen. In 2025 moeten bedrijven daarom volop inzetten op het beheer van deze risico’s in iedere laag van de organisatie door de cybersecurity te democratiseren, wat betekent dat iedereen binnen een organisatie verantwoordelijkheid draagt voor de digitale veiligheid van het bedrijf. Het opleiden van werknemers op het gebied van cyberweerbaarheid is hierbij prioriteit.
2. Een governance-model voor compliance
De almaar strenger wordende regelgeving en bijhorende audits dwingen bedrijfsleiders om op het gebied van privacy en compliance over te stappen naar een gedistribueerd compliance-framework.
Een centrale compliance-afdeling heeft de leiding over programmabeheer en het opvolgen van de veranderende regelgeving. Deze afdeling informeert bedrijfsleiders en adviseert over nodige aanpassingen. De andere afdelingen zijn zelf verantwoordelijk voor de uitvoering zoals risicobeheer, het oplossen van tekortkomingen tijdens audits en het analyseren van incidenten. Ook hier geldt dat trainingen helpen om compliancy te positioneren als een groeimiddel in plaats van een obstakel.
3. Ervaringen herontwerpen
De perceptie van klanten en werknemers van een bedrijf is allesbepalend voor de toekomst van de onderneming. Om te voldoen aan veranderende verwachtingen en technologische vooruitgang, moeten organisaties hun bestaande technologische architectuur heroverwegen en aanpassen. Dit omvat het gebruik van AI, data-analyse, gepersonaliseerde workflows en multimodale interacties. Het proces brengt uitdagingen met zich mee, zoals het voorzien van context en het garanderen van IT-veiligheid zonder de gebruikerservaring negatief te beïnvloeden. Toch bevordert deze herontwerpstrategie zowel werknemersbetrokkenheid als klanttevredenheid.
4. Resultaatgerichte IT
IT speelt een cruciale rol in de strategie van bedrijven. IT-leiders moeten duidelijk de waarde van IT-investeringen aantonen om budgetten veilig te stellen en hun bijdrage aan bedrijfsresultaten te bewijzen. In 2025 worden KPI's die een directe link leggen tussen IT-prestaties en bedrijfsresultaten, zoals operationele efficiëntie, kansen en risicobeheer, daarom prioriteit. Dit is vooral belangrijk in sectoren zoals de gezondheidszorg, waar gegevensbescherming en compliance cruciaal zijn voor bedrijfscontinuïteit.
5. AI-modellen optimaliseren voor bedrijfsvoering
Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren gekeken naar de mogelijkheden die AI biedt en hebben pilots opgezet om te bekijken hoe dit aansluit bij hun bedrijfsvoering. Ten gevolge daarvan, zal in 2025 de nadruk liggen op het opschalen en realiseren van ROI.
AI zal steeds meer een grote rol spelen in cybersecurity. Door complexere en geavanceerdere aanvallen door middel van AI voldoet traditionele cybersecurity zonder AI niet meer. Daarnaast zal AI ingezet worden om de productiviteit te verhogen via augmented AI en large language models (LLM's) met real-time mogelijkheden.
Voor succes met AI is een goede datastrategie essentieel, inclusief gegevensbescherming en encryptie.
6. Duurzaamheid omarmen
De toenemende investeringen in GPU's voor geavanceerde AI-modellen brengen enorm energieverbruik met zich mee. Dit leidt tot een dringende behoefte aan duurzame oplossingen. Bedrijven kunnen duurzaamheid integreren door milieuaudits uit te voeren, te investeren in alternatieve energiebronnen en koolstofkredieten te verwerven.
Door strategisch prioriteit te geven aan deze zes aspecten, kunnen bedrijven hun concurrentiepositie versterken, operationele efficiëntie verbeteren en zich aanpassen aan de voortdurend veranderende digitale wereld.