Japan Airlines doelwit van cyberaanval
Een cyberaanval leidde tijden de kerstdagen bij Japan Airlines (JAL) tot vertragingen in haar operaties. De luchtvaartmaatschappij staakte daarom op Tweede Kerstdag de verkoop van vliegtickets.
Op X meldde JAL dat een storing in het informatiesysteem sinds 7:24 uur (23:24 uur Nederlandse tijd) zowel binnenlandse als internationale vluchten kon beïnvloeden. Later bevestigde de maatschappij dat de oorzaak van de storing was vastgesteld en aangepakt. Hoewel een tiental vluchten vertraging opliep, lijken de gevolgen van de aanval beperkt.
Het cyberincident maakt deel uit van een reeks cyberaanvallen op Japanse bedrijven en overheidsinstanties in de afgelopen jaren. Zo werd eind 2023 het Japanse ruimteagentschap JAXA vermoedelijk getroffen door een aanval. Eerder dat jaar legde een ransomware-aanval van de Russischsprekende groep LockBit de haven van Nagoya stil. Ook het Japanse agentschap voor cyberveiligheid (NISC) werd negen maanden lang geïnfiltreerd door hackers. Andere voorbeelden zijn de cyberaanval in februari 2022, die Toyota dwong zijn productie in Japan een dag stil te leggen, en de aanval in juli 2023 op de videowebsite Niconico, waardoor de dienst tijdelijk offline ging.