Dynamische prijsstellingen roepen weerstand op
68% van de consumenten voelt zich benadeeld voelt wanneer merken gebruikmaken van dynamische prijsstrategieën, blijkt uit onderzoek van Gartner. Een enquête onder 303 Amerikaanse consumenten in oktober 2024 toont dat 80% van mening is dat merken met consistente prijzen betrouwbaarder zijn.
42% van de respondenten geeft in het onderzoek aan bereid te zijn meer te betalen voor een product als consistente prijzen gegarandeerd zijn. 79% van 1.532 respondenten in Gartner’s 2024 Cultural Attitudes and Behavior Survey meldt dat ze het afgelopen jaar te maken hadden met onverwachte prijswijzigingen, zoals piekprijzen, verborgen kosten of plotselinge tariefverhogingen.
Bescheidenheid wordt een nieuwe status
In het post-inflatie tijdperk wordt zuinigheid niet langer alleen gezien als noodzaak, maar als iets ambitieus. Consumenten omarmen een trend van opvallende onderconsumptie. Hoewel geld besparen een belangrijke drijfveer blijft, noemt 68% van de consumenten intrinsieke of zelfverbeteringsmotieven als reden voor het verminderen van consumptie. Daarnaast geeft 33% van de respondenten aan dat het verzet tegen consumentisme hen in staat stelt hierover te vertellen aan anderen.
Gartner adviseert leiders om 'speelse soberheid' te omarmen en consumenten te ondersteunen in hun streven naar eenvoud en minimalisme.
“Norming” biedt broodnodige context
Consumenten zoeken steeds meer naar objectieve perspectieven binnen een bredere maatschappelijke context, als tegenwicht voor de hypergepersonaliseerde ervaringen van vandaag. Uit onderzoek blijkt dat 82% van de consumenten het afgelopen jaar minstens één “norming”-activiteit heeft ondernomen, zoals het crowdsourcen van meningen of het vergelijken van consumptiegewoonten.
Marketingleiders wordt geadviseerd om consumenten inzichten te bieden die hen helpen zichzelf te begrijpen binnen een bredere context, in plaats van uitsluitend te focussen op individuele productbeslissingen.
Automatisering zonder menselijke tussenkomst groeit
Technologieën zoals bezorgdrones en kassaloze winkels winnen aan populariteit. Maar liefst 74% van de consumenten staat open voor deze technologieën, en 30% heeft er al een gebruikt en zou dit opnieuw doen.
De focus moet liggen op snelheid en gemak, maar ook op intrinsieke drijfveren zoals nieuwigheid en plezier om de ervaring te versterken.
Babyboomers vergroten de generatiekloof
Babyboomers vertonen meer zelfvertrouwen en welvaart dan jongere generaties, wat culturele verschillen verdiept en merken uitdaagt om authentieke connecties te maken tussen generaties.
Er wordt geadviseerd traditionele media en optimistische thema’s te gebruiken om babyboomers te bereiken, terwijl sociale media en cultureel gevoelige thema’s geschikt zijn voor jongere doelgroepen.
Meer informatie is hier beschikbaar.