Witold Kepinski - 02 januari 2025

Virtuele operators winnen klanten in Nederlandse mobiele markt

Meer dan zeven van de tien mobiele klanten in Nederland zitten bij een van de drie grote operator merken - KPN, Odido en Vodafone. De 23 virtuele mobiele aanbieders in Nederland hebben slechts 27% van de mobiele sims, maar hebben wel klanten erbij gewonnen in de afgelopen jaar, volgens recent onderzoek door Telecompaper.

Virtuele operators winnen klanten in Nederlandse mobiele markt image

In het derde kwartaal van 2024 steeg het aandeel van de virtuele aanbieders in de Nederlandse markt naar 27,4% van de sims, aldus het Dutch Mobile Virtual operators Q3 2024 rapport van Telecompaper. Het gaat daarbij zowel om de MVNO's die zelfstandig zijn als om diegene die een submerk zijn van een van de drie netwerkaanbieders.Ā 

Bij elkaar zijn er 6,3 miljoen sims van virtuele aanbieders in de markt, 2,5% meer dan een halfjaar eerder. Iets minder dan de helft zit bij een zelfstandig MVNO, na KPN's overname van de onafhankelijk MVNO Youfone in April. Voor de overname was dit 52%.

De vijf grootste virtuele aanbieders hebben bijna twee derde van deze VO markt in handen. Op volgorde van aantal sims, zijn dit achtereenvolgens Simpel, Lebara, Hollandsnieuwe, Lyca Mobile en Ben. Samen met KPN-merken Youfone en Simyo zijn dit de enige virtuele aanbieders met meer dan een half miljoen klanten. De andere MVNO's hebben een klein of zeer klein klantenbestand.

Retail

De totale omzet in de markt van virtuele operators groeide in het derde kwartaal van 2024 met 3,2% op jaarbasis, naar bijna 185 miljoen euro.. Het omzetaandeel van de zelfstandige MVNO's nam af. Veruit de meeste virtuele aanbieders concurreren op prijs. Het gaat om ongeveer drie kwart van alle marktpartijen, vrijwel onveranderd ten opzichte van een jaar eerder.

Andere aanbieders richten zich op bepaalde bevolkingsgroepen, zakelijke gebruikers, communities, retail of vaste telefonie. Telecompaper verwacht dat vooral retail-MVNO's, zoals Jumbo en Kruidvat Mobiel, er op termijn mee stoppen door het ontbreken van focus bij de betreffende retailer. Daarnaast bieden de meeste van hen prepaid, terwijl klanten vaker switchen naar postpaid.

Outpost24 31/12/2024 t/m 01/07/2025 BW DIC Awards 5/12/2024 t/m 20/03/2025 BW
HPE 01/01/2025 t/m 16/01/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!