Vraag naar smartwatches en slimme polsbandjes neemt af
De wereldwijde markt voor polsgebonden apparaten, waaronder smartwatches en polsbandjes, is in de eerste drie kwartalen van 2024 met 1 procent gekrompen ten opzichte van een jaar eerder. Met name de verzadigde markt in landen als India en de Verenigde Sstaten (VS) droegen hieraan bij.
Dit blijkt uit cijfers van IDC. Het aantal wereldwijd verscheepte smartwatches daalde met 3,8%, terwijl de polsbandjesmarkt juist een groei van 12,7% liet zien, met China als belangrijke motor van deze groei.
Geografisch zijn er flinke verschillen zichtbaar. Waar markten als India en de VS verzadigd zijn, laat China juist een groei van 20,1% tot 45,8 miljoen verscheepte units zien. China is hiermee de snelstgroeiende afzetmarkt voor polsgebonden apparaten.
Huawei is grootste speler
Huawei is de grootste speler op de markt. Dit schrijft IDC onder meer toe aan de introductie van producten als de GT5-serie en een nieuwe bloeddrukmonitor. Apple wist tijdelijk de eerste plaats te heroveren in het derde kwartaal met de lancering van de Apple Watch Series 10. Het Amerikaanse techbedrijf staat echter onder druk door de toenemende concurrentie in verschillende prijscategorieƫn.
Xiaomi presteerde sterk dankzij verbeteringen in hun Band 9 en nieuwe Watch S-serie, terwijl Samsung groeide door een breder aanbod van instapmodellen tot high-end smartwatches. BBK bleef dominant in het segment kinderhorloges in China en breidde haar aanwezigheid uit naar opkomende markten via haar merk IMOO.