'IBM en E-Storage versterken elkaar'
De geschiedenis van E-Storage begint in 1999 als business-partner van IBM. Nu, 25 jaar later, zijn we dat nog steeds. Oké, niet meer exclusief ‘blauw’. Maar als twee bedrijven al een kwarteeuw lang zo nauw en goed samenwerken, is dat wel iets om even bij stil te staan. Vooral omdat er aan die hechte samenwerking nog lang geen einde lijkt te komen.
Alles verandert
We zijn in Amsterdam op het monumentale hoofdkantoor van IBM. Het staat er al sinds 1976, maar wordt nu gerenoveerd tot het kloppend hart van het Think District, een nieuw Silicon Valley. Het hele gebied in de oksel van A4/A10 tot achter IBM’s oude printerfabriek – nu broedplaats voor creatieve technologen - wordt ontwikkeld tot een parkachtig woon-werkgebied, gericht op hightech. Dit veranderende decor sluit mooi aan op de metamorfose die IBM zelf ondergaat, van sales- naar tech-organisatie. Dat ook E-Storage een nieuwe koers inslaat, naar specialist in data oplossingen en data recovery, bevestigt alleen maar dat alles steeds verandert. Niks staat stil. Daarover praten Johan Heij, algemeen directeur van IBM Nederland en zijn collega Martijn Colasurdo, infrastructure leader. Van onze kant is Dick Uit den Boogaard erbij, verantwoordelijke voor de Strategische Accounts. Hoe kijken zij aan tegen hun duurzame partnership, dat ook verandering als constante kende?
Gespecialiseerde kennispartij
Johan: “In de eerste plaats feliciteer ik E-Storage van harte met dit jubileum. Eerlijk gezegd waren Martijn en ik er niet al die 25 jaar bij”, lacht hij, “maar we kennen elkaar inmiddels door en door. Persoonlijk, maar natuurlijk in de eerste plaats zakelijk, als bedrijven die al heel lang goed met elkaar samenwerken. Bij IBM hebben we E-Storage door de jaren heen leren kennen als een bedrijf dat vertrouwen en robuustheid uitstraalt en vooral delivery-zekerheid biedt. Daarmee wil IBM zich graag verbinden. E-Storage is dan ook geen gewone business partner voor ons, maar een gespecialiseerde kennispartij die toegevoegde waarde biedt aan het hogere segment van de markt. Daarbij komt dat het gewoon lekker schakelen is met de mensen van E-Storage.”
De storagemarkt – van lokale opslag tot quantum-hack
Martijn: “In die 25 jaar is er natuurlijk veel veranderd in de storagemarkt. Dus ook in onze relatie. In 1999 draaide het om digitalisering en opslag ‘on prem’. Nu is die dynamiek veel groter.” Dick valt bij: “Het ging toen vooral om de vraag hoe snel en veilig je de data beschikbaar hebt. Nu ook natuurlijk, maar daar komt heel sterk de behoefte aan beheersbaarheid bij. De groei van data in alle sectoren is exponentieel.” Martijn: “Absoluut. Het belang van storage kwam in 1999 op, is de afgelopen 25 jaar al explosief gegroeid, maar zal de komende jaren zelfs nog meer toenemen. Dé stuwende krachten daarachter zijn natuurlijk AI en de grote sprongen die we nu bij IBM in quantum-computing maken. We steken miljarden in R&D die daarop gericht is. Binnen drie tot zeven jaar gaan we concrete resultaten zien. Dan gaat er een hele nieuwe wereld open. Een wereld van kansen, maar natuurlijk ook van bedreigingen. De quantum-hack die nu nog theorie is, wordt dan een serieuze dreiging. De huidige encrypties van data zijn niet tegen de kracht van quantum bestand. Om de opgeslagen data veilig te houden, wordt er nu parallel hard gewerkt aan het ontwikkelen van algoritmes voor quantum-safe encryptie. IBM is hierin frontrunner zowel in research als in het nu al toepassen van deze technologie in onze producten. Kortom, datastorage, zeker in relatie tot cybersecurity en ook AI, blijft nog lang een prioriteit voor elke organisatie.” Dick: “Wat precies aansluit op de nieuwe koers die we nu varen: storage met de focus op cyber recovery.”
Van deep blue naar multi-color
“Wat is achteraf het standpunt van IBM over het besluit van E-Storage om na een paar jaar te kiezen voor een multi-vendor-formule?”, vraagt Dick. “Voor IBM is dat in het geval van E-Storage, als kennispartner, nooit een punt geweest”, benadrukt Johan. “Jullie begonnen misschien ooit als pure IBM business partner, maar zo heb ik jullie nooit gekend of gezien. We zien het als een volkomen logische ontwikkeling. En juist voor ons ook begrijpelijk omdat we met hetzelfde type klanten te maken hebben: grote organisaties op C-level. Die willen gewoon meer smaken. Voor E-Storage was zo’n stap dus noodzakelijk om in deze veeleisende markt een onafhankelijke, geloofwaardige propositie te kunnen bieden. En onze onderlinge samenwerking heeft er toch niet onder geleden? Sterker nog, die is alleen maar evenwichtiger geworden. Wat ons betreft gaan we daar dus graag mee door.”
De toekomst van de samenwerking
“Eigenlijk passen IBM en E-Storage gewoon goed bij elkaar”, besluit Martijn. “Inderdaad voor een belangrijk deel doordat we hetzelfde type klanten op C-level voor ogen houden, zoals Johan zei. Wat een bepaalde instelling van je vraagt: willen meedenken met je klant, ontzorgen, doorvragen. Dat hebben we gemeen. Door onze nieuwe focus op technologie en duidelijke strategische keuze voor een indirecte marktbenadering via ons eco-systeem willen we intensiever samenwerken met onze beste partners. Het zal duidelijk zijn dat E-Storage wat ons betreft in die top staat. Ik hoop daarom dat we de komende jaren nog een tandje kunnen bijschakelen in onze samenwerking, bijvoorbeeld door ondersteuning, kennisdeling en focus op onze gemeenschappelijke markt in het hogere segment. Ik denk dat zo we samen nog vele successen kunnen behalen. We kijken ernaar uit. Maar voor nu wens ik E-Storage ook namens Johan een mooi vervolg van jullie jubileumjaar!”
Wil je meer weten over IBM & E-Storage kijk dan op www.e-storage.nl