Canalys: Smartphonemarkt voor vijfde kwartaal op rij gegroeid
De wereldwijde smartphonemarkt is in het vierde kwartaal van 2024 met 3% gegroeid, wat het vijfde opeenvolgende kwartaal van groei markeert. In totaal zijn 330 miljoen smartphones verscheept, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys.
Apple liet sterke prestaties zien tijdens zijn traditionele lanceringseizoen, en behaalde de eerste plaats met een marktaandeel van 23%. Samsung volgde met een marktaandeel van 16%, wat een daling betekende. Xiaomi behield de derde plaats met een marktaandeel van 13%, en was het enige merk dat jaar-op-jaar groei realiseerde onder de top drie, dankzij een grotere aanwezigheid in de thuismarkt en globaliseringsinspanningen. TRANSSION en vivo stonden respectievelijk op de vierde en vijfde plaats en profiteerden van het herstel van opkomende markten in de regio Azië-Pacific. In totaal werden in 2024 wereldwijd 1,22 miljard smartphones verscheept, wat een stijging van 7% ten opzichte van het voorgaande jaar betekent. Apple behield voor het tweede achtereenvolgende jaar de leiding boven Samsung.
"Apple verstevigde zijn wereldwijde positie door groei in opkomende markten zoals India en Zuidoost-Azië in 2024," aldus Canalys-analist Le Xuan Chiew. "Door het uitbreiden van de kanaaldekking en invloed in de regio Azië-Pacific, en door actief marketing- en merkstrategieën in te zetten, wist Apple groeikansen te benutten. De concurrentie en een verlengde vervangingscyclus beperkten echter de groeimomentum in sommige ontwikkelde markten. Vooruitkijkend naar 2025 wordt verwacht dat Apple zal groeien, gedreven door een vernieuwd portfolio, hardware-upgrades en bredere acceptatie van Apple Intelligence."
Dubbelcijferige groei voor Android-merken
"De bloei van massaproducten was een belangrijke drijfveer van de wereldwijde smartphonegroei in 2024," voegde Canalys Senior Analyst Toby Zhu eraan toe. "Ondanks de uitdagingen van stijgende supply chain-kosten sinds begin 2024, behaalden Android-merken zoals Xiaomi, TRANSSION en vivo dubbele cijfers groei, ondersteund door uitgebreide kanaalnetwerken, concurrerende producten en effectief voorraadbeheer. Ondertussen ondervonden middenklasse-apparaten druk door de vraag, aangezien consumenten in opkomende markten de voorkeur gaven aan prijs-kwaliteitproducten, terwijl in volwassen markten een trend zichtbaar was naar hogere gemiddelde verkoopprijzen."
"Het zal een uitdaging zijn om de markprestaties van 2024 in 2025 te repliceren," merkte Zhu op. "De groei van vorig jaar kwam grotendeels voort uit het aanvullen van de voorraad via leveranciers en kanalen, en de macro-economische herstel in specifieke markten. Vraagfluctuaties en macro-onzekerheden blijven belangrijke uitdagingen. Leveranciers zullen zich meer richten op high-end producten, waarbij ze de concurrentiepositie versterken door AI-integratie, productinnovatie en sterkere marketingstrategieën. Het voorraadbeheer zal een meer terughoudende benadering volgen om de effecten van geopolitieke conflicten en macro-economische volatiliteit te mitigeren. Bovendien zullen regionale leveranciers hun kanaaldekking en productportfolio's uitbreiden om gelokaliseerde marktkansen te benutten. Dit kan opnieuw de markconcentratie onder de leidende leveranciers verminderen."