Digitalisering van HR-processen blijft topprioriteit voor overheidsorganisaties
Digitalisering van HR-processen is voor HR-professionals en leidinggevenden binnen de overheid de belangrijkste prioriteit. Meer dan een derde van de HR-professionals en leidinggevenden (38%) geeft aan dat ze meer aandacht willen besteden aan een technologische transformatie binnen HR. Dit blijkt uit de HR-benchmark van HR-dienstverlener Visma | Raet, uitgevoerd onder 159 werkenden, 90 HR-professionals, 56 leidinggevenden en 12 bestuurders binnen overheidsorganisaties.
Hoewel het percentage waarvoor digitalisering de belangrijkste focus is met zes procent is afgenomen ten opzichte van het jaar ervoor, blijft het de hoogste prioriteit. En dat is niet onterecht: Twee op de vijf van de HR-professionals (40%) verliest namelijk nog steeds te veel tijd aan het handmatig verwerken van informatie binnen HR-processen.
Groeiende vraag naar datagedreven HR-software
Veel werkgevers binnen de overheid zien dan ook de noodzaak van een datagedreven HR-beleid om HR-processen efficiënter te maken. Zo geeft veertig procent van de HR-professionals aan dat hun organisatie interesse heeft in people analytics software. Daarnaast wil 36 procent performance management software inzetten om prestaties van medewerkers beter te monitoren en te verbeteren. Ook bij andere HR-processen verwachten overheidsorganisaties dat software goed van pas gaat komen: 32 procent wil investeren in software voor onboarding en offboarding, 23 procent voor learning & development en 21 procent voor de gesprekscyclus van medewerkers met hun leidinggevenden.
Processen
Myrthe Hanssen, HR Director bij Visma | Raet:“Het is goed om te zien dat digitalisering van HR-processen nog altijd grote prioriteit heeft. Zeker gezien het feit dat er nog zoveel tijd verloren gaat aan het handmatig verwerken van gegevens. Digitalisering helpt niet alleen bij het automatiseren van processen, het levert ook bruikbare inzichten voor strategische besluitvorming middels data op. Datagestuurde beslissingen kunnen daarmee de norm voor organisaties worden, wat zorgt voor meer efficiëntie, kostenbesparing en in sommige gevallen zelfs een hogere medewerkerstevredenheid.”