Witold Kepinski - 21 januari 2025

WSO2 voorspelt de toekomst voor 2025

WSO2, speler in digitale transformatietechnologie, heeft namens een aantal kopstukken binnen het bedrijf waaronder CTO Asanka Abeysinghe (foto), de toekomst voor 2025 geschetst.

WSO2 voorspelt de toekomst voor 2025 image

"Dit jaar heeft platform engineering aanzienlijke vooruitgang geboekt, waarbij organisaties proberen om schaalbaardere en efficiëntere systemen te bouwen. Kubernetes heeft zijn snelle adoptie als standaard voor containerorkestratie voortgezet, waardoor implementaties in verschillende omgevingen worden vereenvoudigd. Grote taalmodellen (LLM's) werden een belangrijke trend, waarbij veel bedrijven ernaar streefden om ze in elk aspect van hun activiteiten te integreren, soms ten koste van hun praktische toepassingen. In 2025 zullen bedrijven zich meer richten op het creëren van waarde door het opbouwen van sterke zakelijke capaciteiten en het voortzetten van hun digitale modernisering. Kerntechnologieën zoals API-beheer, integratie en identiteits- en toegangsbeheer zullen op grote schaal worden toegepast om de bedrijfsvoering en beveiliging te verbeteren", aldus Asanka Abeysinghe, CTO, WSO2.

"Bedrijven zullen er ook prioriteit aan geven om de productiviteit van ontwikkelaars te verbeteren door middel van interne ontwikkelaarsplatforms (IDP's) en het benutten van SaaS-commoditydiensten, terwijl ze ernaar streven om unieke differentiators te creëren. Bovendien zal agentistische AI, aangedreven door kleine taalmodellen (SLM's), de ontwikkeling van meer autonome systemen stimuleren, waarbij AI-strategieën in toenemende mate worden geleid door Chief AI Officers (CAIO's) om in lijn te zijn met bedrijfsdoelstellingen. Hybride cloudstrategieën zullen vooruitgang boeken door cloudrepatriëring en grotere Kubernetes-adoptie, wat meer flexibiliteit biedt. Bovendien zullen vooruitgang in post-quantum computing beginnen om complexe computationele uitdagingen aan te gaan, wat zorgt voor sterkere beveiliging en prestaties naarmate quantumtechnologieën zich ontwikkelen."

API-beheerlandschap hervormd

"De groeiende integratie van diensten en gegevens van derden via API's, naast de verschuiving naar multi-cloud, hybride en cloud-native container-gebaseerde implementaties, vormt het API-beheerlandschap opnieuw. Deze trends vragen om centraal beheer over verschillende gateways en leveranciers, evenals geavanceerde integratiemogelijkheden en verbeterde beveiligingsmaatregelen. Bovendien leidt het toenemende aantal API's en het uitgebreide gebruik van externe cloudservices en gegevens, zoals AI, ertoe dat organisaties een meer uitgebreide en gespecialiseerde API-governance toepassen op ontwerp, beveiliging en runtime", zegt Christopher Davey, Vice President & General Manager API Management, WSO2.

"Deze toenemende complexiteit vergroot de risico's met betrekking tot beveiliging, naleving, gegevensbeheer en kosten, wat meer zichtbaarheid en controle vereist gedurende de hele API-levenscyclus. Naarmate API-beheer evolueert, moet het stabiliteit, flexibiliteit en volledige integratie met kernmogelijkheden, zoals integratie, identiteit en toegangsbeheer, garanderen, die essentieel zijn voor een veilige en conforme integratie van diverse services. In 2025 zullen deze trends zich voortzetten, met een toenemende focus op opkomende technologieën zoals quantum computing en de bijbehorende voordelen en risico's. API-platforms moeten het tempo bijhouden en native ondersteuning bieden voor evoluerende standaarden en schaalbaarheid om aan de eisen van sterk geautomatiseerde, cloud-native omgevingen te voldoen."

Snelle adoptie van wachtwoordloze authenticatie

"In 2024 zagen we IAM-oplossingen rijpen op het gebied van toegangsbeheer, die zich ontwikkelden tot katalysatoren voor uitzonderlijke digitale ervaringen. De snelle adoptie van wachtwoordloze authenticatie, gedecentraliseerde identiteit en AI-gestuurde mogelijkheden heeft opnieuw gedefinieerd hoe organisaties zowel beveiliging als gebruikersgemak beschermen. Met het oog op 2025 verwachten we verdere innovatie naarmate digitale ecosystemen zich uitbreiden", aldus Geethika Cooray – Vice President and General Manager IAM Business Unit, WSO2.

"De convergentie van identiteit en klantervaring zal bedrijven ertoe aanzetten om Customer Identity and Access Management (CIAM)-platforms te omarmen die naadloze, veilige trajecten bieden, waarbij gebieden zoals toegangsbeheer, identiteitsverificatie en klantgegevens-platforms samenkomen. Wetswijzigingen zullen organisaties er ook toe aanzetten om privacy-first IAM-frameworks te adopteren, in overeenstemming met de groeiende consumentenvraag naar transparantie en controle. In dit landschap zal IAM niet langer een back-endproces zijn - het zal een strategisch voordeel zijn, dat direct van invloed is op merkvertrouwen en -loyaliteit."

Focus in zorg verschuift naar klantervaring

"De gezondheidszorg stond centraal van 2020 tot 2023 als reactie op de wereldwijde pandemie. Interoperabiliteit, gegevenstoegang, virtuele bezoeken en telegeneeskunde werden essentiële, levensreddende technologieën, wat de krachtige impact van technologie en software in de gezondheidszorg en het welzijn aantoont. Onze voorspelling is dat 2025 en daarna de focus zullen verschuiven naar klantervaring (patiënt/lid), ontwikkelaarsproductiviteit en concurreren in het digitale tijdperk. Dit duidt er ook op dat veel organisaties zich verplaatsen van puur technologiegedreven bedrijven naar technologiebedrijven", meldt Mifan Careem – Senior Vice President & Chief Solutions Officer, WSO2.

"We zien ook een veelheid aan startups die proberen om moeilijke gezondheidsproblemen op te lossen met behulp van software en technologie. Klantervaring omvat het bieden van naadloze toegang tot iemands gegevens in netwerken via interoperabiliteit en het bieden van een wrijvingsloze IAM-ervaring via cross-netwerk CIAM. Het verbeteren van de productiviteit van ontwikkelaars en het lanceren van betere digitale producten zal afhankelijk zijn van het gebruik van krachtigere onderliggende technologie, robuuste softwareframeworks, GenAI en interne ontwikkelaarsplatforms."

Cruciale rol van AI en ML in interne ontwikkelaarsplatforms

"Kunstmatige intelligentie en machine learning zullen een cruciale rol spelen in interne ontwikkelaarsplatforms (IDP's), waardoor de automatisering van routinematige taken, het voorspellen van ontwikkelaarsgedrag en het bieden van gepersonaliseerde aanbevelingen mogelijk worden", meldt Kanchana Wickremasinghe – Vice President & General Manager Choreo Business Unit, WSO2.

"Interne ontwikkelaarsplatforms zullen prioriteit geven aan de ontwikkelaarservaring door het bieden van functies zoals gepersonaliseerd onboarding, op maat gemaakte workflows en realtime feedback. Dit zal leiden tot een verbeterde tevredenheid van ontwikkelaars, minder personeelsverloop en een verhoogde productiviteit."

Selvaratnam Uthaiyashankar – Senior Vice President & General Manager – Integration, WSO2, voegt toe: "In 2024 zagen we integratieleveranciers meer GenAI-mogelijkheden in hun producten opnemen om het gebruiksgemak te verbeteren en de algehele ontwikkeling."

Visma Connect Gold awards 17/01/2025 t/m 24/01/2025 BN + BW Copaco platinum sponsor awards 2024-2025 tm 31-01-2025 BW + BN
Visma Connect Gold awards 17/01/2025 t/m 24/01/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!