Werknemers staan open voor gebruik AI-agents
57% van de werknemers staat open voor het gebruik van AI-agents. Tegelijkertijd blijven er zorgen bestaan over betrouwbaarheid en kwaliteit. Deze mix van acceptatie en wantrouwen kan de bredere toepassing van AI vertragen.
Dit meldt Pegasystems op basis van onderzoek naar de ervaringen van werknemers met AI-agents. Steeds meer organisaties zetten AI-agents in voor het stroomlijnen van processen en verhogen van de productiviteit. Uit het onderzoek blijkt dat 58% van de werknemers al gebruikmaakt van AI-agents. Voordelen die zij noemen zijn onder meer het automatiseren van repetitieve taken (41%), tijd besparen bij het zoeken naar informatie (36%) en het samenvatten van vergaderingen (34%).
Tegelijkertijd uiten werknemers ook twijfels. Zo maakt 33% zich zorgen over de kwaliteit van AI-output, vindt 32% dat AI ontbreekt aan menselijke intuïtie en emotie en twijfelt 30% aan de nauwkeurigheid van AI-antwoorden. Ondanks deze zorgen is 46% optimistisch over de impact van AI in de komende vijf jaar, terwijl slechts 13% negatieve gevolgen verwacht. Werknemers willen vooral verbeteringen in de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van AI (42%), meer training in het gebruik van AI-tools (39%) en transparantie over hoe AI beslissingen neemt (33%).