Meeste werknemers positief over AI-agents
Pegasystems, speler op het gebied van bedrijfstransformatie, presenteert de resultaten van een onderzoek naar hoe werknemers aankijken tegen het gebruik van AI-agents. Hoewel een meerderheid (57%) zegt open te staan voor het gebruik van AI-agents op de werkvloer, blijft er ook zorg over betrouwbaarheid en kwaliteit. Dit spanningsveld tussen enerzijds acceptatie en anderzijds wantrouwen kan een bredere adoptie van AI in de weg staan. Voor dit onderzoek ondervroeg Pega meer dan 2.100 werkende volwassenen in de VS en het VK die digitale apparaten gebruiken tijdens hun werk. Onder ‘AI-agents’ worden softwareprogramma’s of tools verstaan die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie, zoals chatbots, virtuele assistenten en AI-gestuurde analysetools.
Steeds meer organisaties gebruiken AI-agents om processen en productiviteit te verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat werknemers de technologie omarmen: 58% van de respondenten maakt al gebruik van AI-agents. Volgens dezeearly adopters zijn er duidelijke voordelen: 41% noemt het automatiseren van saaie, repetitieve taken als grootste pluspunt, gevolgd door minder tijd verspillen aan het zoeken naar werkgerelateerde informatie (36%) en het snel samenvatten van vergaderingen (34%).
Twijfels
Toch zijn er ook de nodige twijfels. Zo maakt 33% zich zorgen over de kwaliteit van het werk dat AI oplevert en vindt 32% dat het AI ontbreekt aan menselijke intuïtie en emotionele intelligentie. 30% twijfelt aan de nauwkeurigheid van AI-gegenereerde antwoorden.
Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
- Optimisme over de toekomst van AI: ondanks deze zorgen denkt 46% dat AI de komende vijf jaar een positieve impact zal hebben op hun werk. Slechts 13% verwacht negatieve gevolgen.
- Duidelijke verbeterpunten: werknemers willen vooral dat AI nauwkeuriger en betrouwbaarder wordt (42%). Daarnaast is er behoefte aan betere training in het gebruik van AI-tools (39%) en meer transparantie over hoe AI beslissingen neemt (33%).
“Uit het onderzoek blijkt dat organisaties en werknemers de voordelen van AI-agents zien, maar tegelijkertijd de nodige twijfels hebben,” aldus Don Schuerman, CTO bij Pega. “Het is aan bedrijven om AI op een strategische en doordachte manier te integreren in bestaande workflows. Door dit te combineren met goede training en transparantie over hoe AI werkt, kunnen zij het vertrouwen vergroten en het maximale uit deze technologie halen.”
'De technologie moet vooral het werk makkelijker maken'
Ook Peter van der Putten Pega’s Lead Scientist en Director AI Lab ziet het gebruik van AI-tools toenemen. “Werknemers krijgen hierdoor een meer praktische, pragmatische en realistische kijk op hun verwachtingen van AI. De technologie moet vooral het werk makkelijker maken. Dat sluit goed aan bij meer autonome AI-toepassingen zoals agents. Deze zijn er specifiek op gericht om saai en tijdrovend werk uit handen te nemen, in plaats van het werk dat mensen liever zelf doen. We zullen snel meer toepassingen van agents zien, met name agent-systemen die onderzoek kunnen doen in verschillende bronnen en de resultaten kunnen combineren, omdat de risico’s hierbij het laagst zijn.”