VMware gebruikers klagen over verplichte driejaarslicenties
Gebruikers van VMware zijn nog steeds ontevreden over de licentie-aanpassingen sinds de overname van het virtualisatiebedrijf door Broadcom. Nu klagen ze erover dat ze gedwongen worden tot een driejarige contractverplichting bij het verlengen van vSphere-licenties. Dit meldt The Register.
Na de overname van VMware eind 2023 heeft Broadcom de zaken opgeschud met een overstap naar "vereenvoudigde" licenties en een focus op grotere zakelijke klanten. Deze "vereenvoudiging" betekende echter het afschaffen van standalone ondersteuningsdiensten en eeuwigdurende licenties. In plaats daarvan wordt klanten een abonnement per core aangeboden voor bundels van software en ondersteuning zo meldt The Register.
Nu beweren klanten dat ze bij het verlengen van bestaande vSphere-licenties verplicht zijn om vooraf voor een periode van drie jaar te betalen in plaats van slechts voor één jaar te verlengen.
Migreren
Sommige klanten vrezen dat dit een bewuste tactiek van Broadcom is, die weet dat veel klanten van plan zijn om VMware te verlaten. Door alleen langetermijnlicenties aan te bieden, zouden klanten worden ontmoedigd om te migreren, omdat ze dan verplicht zijn om voor een langere periode te betalen, zelfs als ze van plan zijn om binnenkort over te stappen op een ander platform.
Broadcom beweert in een blogpost van CEO Hock Tan dat het "flexibel en open" is op het gebied van abonnementen en dat klanten keuze hebben bij het bepalen van de duur van hun abonnementen.
Echter, sommige VMware-klanten bevestigen dat de beweringen van Broadcom niet overeenkomen met de praktijk aldus The Register.