GenAI leidt tot tweedeling in de flexmarkt
De wereldwijde opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) is onmiskenbaar en heeft ook zijn impact op de flexbranche. Dit meldt ING in een onderzoek.
Generatieve AI (GenAI) zal naar verwachting op termijn de bemiddelingsrol van veel traditionele uitzenders en arbeidsbemiddelaars grotendeels kunnen overnemen. Dit leidt tot een tweedeling in de markt, met enerzijds flexbedrijven die zich volledig transformeren naar platformen.
Dienstverlening met hogere toegevoegde waarde
Anderzijds specialiseren flexbedrijven zich in dienstverlening met een hogere toegevoegde waarde, zoals loopbaanbegeleiding, omscholing en HR-advies aan bedrijven. Een combinatie van beide is ook mogelijk, met name voor de grotere spelers in de markt.
Om toekomstbestendig te blijven is het belangrijk dat flexbedrijven GenAI tijdig en succesvol inzetten, zodat ze efficiënter en productiever werken en daarmee een concurrentievoordeel hebben, aldus ING.