Dell, HP, Lenovo en Schneider Electric zijn Sustainable toppers
Dit jaar zijn door onderzoeksbureau Cabalys vier leveranciers gekroond tot kampioen in de Sustainable Ecosystems Leadership Matrix 2025: Dell Technologies, HP, Lenovo en Schneider Electric.
2024 was een uitdagend jaar voor duurzaamheid – op bedrijfs- en wereldwijd niveau. Daarom is het geen geringe prestatie voor Dell Technologies, HP, Lenovo en Schneider Electric om als Champions te worden beoordeeld. De Leadership Matrix van 2025 onderzoekt hoe leveranciers duurzaamheid intern omarmden en in hoeverre ze duurzaamheid in het partnerecosysteem bevorderden. De Champions toonden leiderschap op beide fronten en werkten samen met andere bedrijven om ecologische duurzaamheid te bevorderen.
Wat waren de criteria bij het selecteren van leveranciers voor beoordeling?
Canalys beoordeelde 14 toonaangevende technologieleveranciers wereldwijd. Deze bedrijven werden geselecteerd op basis van jaarlijkse omzet en het percentage zaken dat via het kanaal werd gedaan.
Welke methodologie werd gebruikt om leveranciers in de Matrix te positioneren?
De positie van leveranciers op de Canalys Sustainable Ecosystems Leadership Matrix die hieronder wordt weergegeven, is gebaseerd op de feedback van kanaalpartners, de beoordeling van Canalys-analisten en sectorbreed leiderschap op het gebied van duurzaamheid.
Wat betekent de positionering van bedrijven op de Matrix?
In de bovenstaande matrix zijn er vier verschillende kwadranten. Foundation is de term die wordt gebruikt om leveranciers te beschrijven die een minder robuuste, meer basale duurzaamheidsstrategie hebben. Deze leveranciers vertonen doorgaans een lage kanaalbetrokkenheid op het gebied van duurzaamheid en missen diepgaande duurzaamheidsoplossingen voor partners en klanten. Cruciaal is dat sommige van deze bedrijven eerder volwassenheid op het gebied van duurzaamheid hebben getoond, maar recente gebeurtenissen, waaronder commitment walk-backs en torenhoge emissies, hebben een deel van deze vooruitgang uitgehold.
Contenderbedrijven hebben een duidelijkere focus op duurzaamheid, een robuustere duurzaamheidsstrategie en bieden enkele oplossingen voor partners, hoewel deze niet breed genoeg zijn, niet worden opgenomen of geen impact hebben. Scalers tonen daarentegen innovatievere duurzaamheidsportfolio's en -strategieën, maar een beperktere kanaalbetrokkenheid op duurzaamheid. Tot slot tonen Championbedrijven het hoogste niveau van duurzaamheidsprestaties. Ze streven naar vooruitgang op bedrijfsniveau en met partners.
Wat hebben de Champions gedaan om deze status te bereiken?
Dell Technologies is dit jaar naar het Champion-kwadrant gegaan. Het heeft zwaarder geïnvesteerd in duurzaamheidsonderwijs, erkenning en, in zekere mate, financiële prikkels voor partners op het gebied van circulariteit. Het commercialiseren van efficiëntiediensten is een kernfocus voor Dell Technologies geweest – essentieel in het AI-tijdperk.
HP behield zijn populariteit en sterke reputatie voor het ondersteunen van het kanaal op het gebied van duurzaamheid op een robuuste, programmatische manier. Met name het nieuwe HP Renew Program heeft circulaire producten en diensten opgeschroefd. Maar andere Champions boekten ook vooruitgang in 2024 en haalden HP in. Daarom zal HP's vooruitgang op het gebied van duurzaamheid van partnerprogramma's het komende jaar van vitaal belang zijn.
Lenovo had een belangrijk jaar en besteedde meer middelen aan de ondersteuning van het kanaal via het Lenovo 360 Circle-framework. In 2024 werd dit op de community gerichte framework gebruikt om duurzaamheidstrainingsbronnen uit te rollen naar partners en om een wereldwijd duurzaamheidsevenement met partners te leiden dat veel werd bezocht. Lenovo kondigde ook een samenwerking aan met ClimateChoice om partners te helpen emissies te benchmarken en prioriteiten voor emissiereductie te identificeren.
Schneider Electric valt vaak op door zijn lang gevestigde toewijding op bedrijfsniveau aan duurzaamheid, met name op het gebied van efficiëntie en decarbonisatie. Het Schneider Partner Program biedt de Sustainability School for Partners, inclusief op efficiëntie gerichte oplossingen en decarbonisatiesoftware. 2025 wordt een bepalend jaar, aangezien Schneider Electric de samenwerking met partners blijft verdiepen, met name door partners te ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van AI-duurzaamheid.
Wat zijn de belangrijkste oproepen tot actie voor Champions en andere bedrijven in 2025 en daarna?
In 2025 moeten Champions hun partnerprogramma's voor duurzaamheidsinitiatieven koppelen aan concrete duurzaamheidsresultaten. Voorvechters van duurzaamheid zijn zich pijnlijk bewust van de tikkende klok voor duurzaamheid: 2024 was tot nu toe het warmste jaar ter wereld ooit . Daarom moeten Champions breder rapporteren over de tastbare resultaten van hun partnergerichte duurzaamheidsevenementen, -initiatieven en -prikkels.
Deze rapportage kan het aantal partnerdeelnemers omvatten dat nu:
- Stel tussentijdse/langetermijndoelstellingen voor duurzaamheid vast op basis van de betrokkenheid van partnerprogramma's.
- Begonnen met het bijhouden en verminderen van CO 2 e -uitstoot.
- Initiatieven voor afvalvermindering gelanceerd met aantoonbaar succes.
- Gecommercialiseerde of geoperationaliseerde circulariteit, met bewezen succes.
- Uitgebreidere due diligence om de risico's voor mensenrechten in de toeleveringsketen en de afvalverwerking te beperken.
De tweede prioriteit voor leveranciers moet zijn om zwaarder te investeren in data-rapportageondersteuning voor partners. Met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in het verschiet, worden partners geconfronteerd met toenemende verzoeken van klanten. Leveranciers variëren sterk in de doorlooptijd die nodig is om data te leveren, de betrouwbaarheid van data, de gebruikte platforms en bestandsformaten. Het is duidelijk dat een CSRD-conform data-sharingplatform waarmee partners onafhankelijk data kunnen downloaden en verzoeken voor op maat gemaakte data kunnen indienen, van vitaal belang is.
Wat staat ons te wachten in 2025?
2025 wordt een veelbelovend en uitdagend jaar voor duurzaamheid. Een nieuwe Amerikaanse regering zal zich waarschijnlijk terugtrekken uit het VN-akkoord van Parijs. CSRD zal meer van bedrijven blijven eisen, en dit gebeurt tegen een achtergrond van toenemende AI-emissies . In 2025 moeten leveranciers rapporteren over de voortgang van de duurzaamheid van het partnerprogramma en de impact van AI op de integriteit van hun duurzaamheidsdoelen.