Inzichten in de SaaS-industrie die partners in de gaten moeten houden
Er zijn enkele interessante inzichten in de SaaS-industrie die partners in de gaten moeten houden., zo meldt Canalys analist Jay McBain (foto) op LinkedIn.
Mcbain: "Ten eerste begon de industrie (officieus) rond 1999 met de oprichting van Salesforce.com. Hun "anti-software"-aanpak deed afstand van verouderde licentie-/onderhoudsmodellen en verving deze door abonnementsmodellen die "als een service" werden gekocht.
Canalys schat dat de SaaS-industrie in 2025 wereldwijd 420 miljard dollar zal opleveren via 250.000 ISV's - met grote platforms zoals Salesforce, ServiceNow, HubSpot, Workday, NetSuite, Microsoft, SAP, Adobe en Oracle als koplopers.
SaaS is de afgelopen 26 jaar een van de snelst groeiende kansen in de technologiesector geweest, maar is grotendeels gemist door traditionele VAR's, MSP's, agenten en distributie.
Waarom de misser?
- Slechts 20% van SaaS wordt doorverkocht, terwijl de technologiesector van $ 5,4 biljoen in totaal voor 70,1% via partners wordt geleverd. Het VAR-kanaal (binnenkort MSP) miste deze verschuiving begin jaren 00.
- Als we hieronder kijken, zien we dat 73,8% van SaaS BUITEN IT wordt gekocht. Dat groeit naar 84,1% als je het aantal apps meetelt. Het kanaal bedient voornamelijk IT-kopers, niet de bedrijfstak.
- De SaaS-industrie gooit een aanzienlijke "multiplier" voor door partners geleverde services. Salesforce is $ 6,19 aan servicemogelijkheden voor elke dollar die ze verkopen (nadert $ 40 miljard aan omzet). HubSpot is $ 5,80 per dollar. De services vinden overal plaats, behalve op het verkooppunt.
- Als we kijken naar de 200.000+ partners die veel van deze grote platformbedrijven hebben gerekruteerd, hebben ze een heel ander model om de klantloyaliteit en het succes te stimuleren.
Gen AI
Als ik naar de onderstaande gegevens kijk (als ik een partner was), zou ik vandaag een project starten om al mijn klanten en prospects in kaart te brengen op LinkedIn- werknemers en dit vervolgens te vermenigvuldigen met $ 4.830 per persoon (of $ 13.521 als ze SMB zijn!). Neem dat getal en vermenigvuldig dit vervolgens met de 6X-multiplier om mezelf een TAM te geven waar ik vaardigheden, vaardigheden, capaciteit en een GTM-strategie omheen kan bouwen. Dit heeft het extra voordeel dat er een Gen AI-strategie (of agentische AI) wordt opgebouwd, omdat de meeste activiteit in de komende 3-5 jaar zal bestaan uit uitbreiding van functies in de SaaS-stack.
Canalys meldt een CAGR-groei van 59,3% in AI-gerelateerde services die begint met dezelfde koper. Een groot compliment aan Scott Brinker en het team van chiefmartec, die mijn go-to-bron zijn voor alles wat met SaaS te maken heeft (dit is onderzoek dat ze deelden van Zylo).
Activeer