Canalys: Meer dan negen procent groei voor tabletmarkt in 2024
39,3 miljoen tablets zijn in het vierde kwartaal van 2024 verscheept, een stijging van 5,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In heel 2024 ging het om 147,6 miljoen exemplaren, wat 9,2% meer is dan een jaar eerder.
Dit blijkt uit cijfers van Canalys. De marktonderzoeker ziet de tabletmarkt herstellen nadat de markt in 2023 juist kromp. In alle regio's wereldwijd is groei zichtbaar, met uitzondering van Noord-Amerika. “Nu de pc-markt zich richt op een commerciële vervangingscyclus, zien we ook een herstel in de vraag naar tablets,” zegt Himani Mukka, onderzoeksmanager bij Canalys. “Uit een recente enquête onder kanaalpartners blijkt dat 52% van de verkopers van commerciële tablets verwacht dat hun leveringen in 2025 zullen stijgen, terwijl 32% een stabiele markt voorziet en slechts 16% een daling verwacht. Er blijven volop vervangingskansen in verschillende sectoren, aangezien IT-investeringen naar verwachting zullen aantrekken na een lange periode van budgetbeperkingen.”
Dit jaar gematigdere groei verwacht
“Consumententablets zullen dit jaar waarschijnlijk een gematigdere groei laten zien, maar er zijn nog steeds kansen voor leveranciers”, vervolgt Mukka. “Zelfs in China, waar overheidssubsidies de verkoop van elektronica sterk hebben gestimuleerd, steeg het aantal verscheepte tablets in het vierde kwartaal van 2024 slechts met enkele procenten. Het subsidieprogramma loopt echter door in 2025, wat leveranciers extra mogelijkheden biedt om de consumentenvraag te stimuleren. In Japan dragen door de overheid gesteunde initiatieven, zoals ‘Society 5.0’ en de volgende fase van het onderwijsgerichte GIGA-project, bij aan digitale transformatie en kunnen ze de tabletverkoop stimuleren.”
“Chinese merken breiden hun aanwezigheid uit, zowel in hun thuisland als internationaal,” zegt Canalys-analist Kieren Jessop. “HONOR probeert zijn positie in Indonesië te versterken, nu gevestigde merken daar uitdagingen ondervinden. Het merk biedt in het Verenigd Koninkrijk bundelacties aan sinds de lancering van de HONOR Magic7 Pro-smartphone in het vorige kwartaal. Ondertussen bracht Xiaomi in het vierde kwartaal van 2024 zijn Pad 7 Pro uit en wil het tegen 2025 maar liefst 20.000 fysieke winkels openen in China als onderdeel van een agressieve groeistrategie. Ook Apple heeft recentelijk zijn betrokkenheid bij India – een van de grootste smartphone- en pc-markten – herbevestigd door nieuwe winkels te openen en zijn aanwezigheid in de regio uit te breiden. Deze ontwikkelingen zorgen voor een gunstig klimaat voor tablets in 2025, al blijven de Amerikaanse invoerheffingen een risico, vooral voor high-end apparaten.”
Sterke prestaties van Chinese fabrikanten
In 2024 presteerden Chinese fabrikanten goed op de tabletmarkt. Xiaomi liet een indrukwekkende jaarlijkse groei van 73% zien en veroverde de vijfde plaats in het wereldwijde klassement, waarmee het Amazon voorbijstreefde. Huawei kende ook sterke groei met een stijging van 29% in het aantal verscheepte tablets, waardoor het op de derde plaats kwam. Lenovo eindigde als vierde met 10 miljoen verscheepte tablets en een groei van 12% op jaarbasis.
Apple verstevigde zijn koppositie met een groei van 14% in het vierde kwartaal van 2024 en een bescheiden stijging van 5,3% over het hele jaar, met 16,9 miljoen verscheepte iPads in het laatste kwartaal. Deze groei werd mede gedreven door de introductie van nieuwe iPad Mini- en iPad Air-modellen. Samsung behaalde de tweede plaats met 7,1 miljoen verscheepte tablets en een jaarlijkse groei van 3,9%.