Redactie - 22 februari 2025

Meta en X falen in bestrijding van haatzaai-ads voor Duitse verkiezingen

Meta en X (voorheen Twitter) hebben ernstig gefaald in het tegenhouden van haatzaaiende advertenties op hun platformen, zo blijkt uit een recente test. Dit roept vragen op over de schadelijke impact van deze platforms vlak voor de Duitse verkiezingen zo meldt Euroactiv.

Meta en X falen in bestrijding van haatzaai-ads voor Duitse verkiezingen image

De belangenorganisatie Ekō diende tussen 10 en 14 februari tien advertenties in bij Meta en X, waarin extreem haatzaaiende taal, oproepen tot geweld en AI-gemaakte beelden te zien waren. De advertenties bevatten onder meer oproepen om immigranten op te sluiten en te vergassen, moskeeën in brand te steken en immigranten te vergelijken met dieren en ziekteverwekkers. Ook waren er AI-gegenereerde beelden van gewelddadige taferelen, zoals immigranten in een gaskamer en brandende synagoges.

Meta keurde de helft van de advertenties binnen 12 uur goed, terwijl X alle ingediende advertenties inplande voor publicatie. De onderzoekers verwijderden de advertenties echter voordat ze live gingen, waardoor ze nooit door gebruikers zijn gezien.

DSA

Zowel Meta (eigenaar van Facebook en Instagram) als X hebben zich gecommitteerd aan de EU-gedragscode tegen illegale haatzaaiende content, die vorige maand is herzien onder de Digital Services Act (DSA). De code verplicht platforms om proactief stappen te nemen tegen illegale haatzaaiende content en deze te verwijderen.

Ekō heeft het onderzoek aangeboden aan de Europese Commissie, die Meta en X al onderzoekt in het kader van de DSA. De advertenties waren gericht op Duitsland en verschenen in het Duits.

Dit incident onderstreept de noodzaak van strenger toezicht op online platforms, vooral in aanloop naar verkiezingen.

Copaco Vision on Security BW + BN
Mnemonic 03/02/2025 t/m 24/02/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!