Zuid-Afrikaanse waakhond: Google, Facebook, TikTok en X op de vingers benadelen lokale media
De Zuid-Afrikaanse antimededingingsautoriteit wil Google en een aantal social media-bedrijven waaronder Meta, TikTok en X boetes opleggen. De partijen zouden met hun werkwijze lokale mediapartijen in Zuid-Afrika schade toebrengen. Voor Google zou deze boete kunnen oplopen tot 500 miljoen rand, omgerekend bijna 25,9 miljoen euro.

Dit is door CompCom bekend gemaakt. De toezichthouder deelde deze week zijn voorlopige bevindingen in een onderzoek naar de impact van Google en diverse social media-bedrijven op lokale mediabedrijven in het land. Het wil Google niet alleen een boete opleggen, maar eist ook dat het Amerikaanse techbedrijven wijzigingen aanbrengt in zijn zoekfunctionaliteit om 'op duurzame wijze gedeelde waarde' te creëren door het doorverwijzen van internetverkeer naar websites van lokale mediapartijen.
In het rapport met voorlopige bevindingen schrijft CompCom onder meer dat het algoritme van Google het voor mediabedrijven moeilijk maakt digitaal verkeer te genereren en dit te monetariseren. Google zou daarbij concreet buitenlandse media te prominent weergeven in zoekresultaten, terwijl lokale Zuid-Afrikaanse partijen juist te weinig aandacht krijgen. De werkwijze zou de afgelopen veertien jaar tot erosie in het medialandschap hebben geleid.
Facebook, TikTok en X moeten lokale media promoten
Ook wil CompCom dat Facebook, TikTok en X het 'deprioritiseren van Zuid-Afrikaanse mediaposts met links' in hun algo-ritme stoppen. De waakhond wil dat de social media-partijen lokale media juist actief gaan promoten. De huidige algoritmes van Facebook, TikTok en X zouden concurrentie belemmeren, verstoren en beperken. Het wil ook dat de partijen mediabedrijven een groter deel geven van de winst die zij genereren met hun content, zodat zij content beter kunnen monetariseren.
Het definitieve rapport van CompCom wordt later dit jaar verwacht. De betrokken partijen krijgen tot 7 april de tijd om op de voorlopige bevindingen te reageren. Een woordvoerder van Google heeft al aan het Zuid-Afrikaanse ITWeb laten weten dat Google zich niet kan vinden in de resultaten, en het rapport momenteel in detail bestudeert.