Verbreding klantenbasis NVIDIA positief voor beleggers
NVIDIA heeft in het afgelopen kwartaal de hoge verwachtingen waargemaakt. De omzet nam voor het zevende kwartaal toe, met $4 miljard. Voor het volgende kwartaal wordt eenzelfde stijging verwacht naar een totaal van $43 miljard. Doordat de basis steeds hoger wordt, daalt het groeipercentage van kwartaal op kwartaal naar ongeveer 10%. De brutowinstmarge zal naar verwachting in het huidige kwartaal dalen van “gebruikelijke” 75% naar 71%, omdat NVIDIA alle registers opentrekt om zo snel mogelijk aan de grote vraag te voldoen. Dit schrijft eToro's marktanalist Jean-Paul van Oudheusden.

Meer dan 50% van de omzet bij de divisie datacenters komt inmiddels van de Big Tech-bedrijven, waardoor beleggers met name naar hen kijken om in te schatten hoe de koers van NVIDIA zich dit jaar zal ontwikkelen.
Big Tech-bedrijven hebben de heilige graal nog niet gevonden
Amazon, Alphabet, Microsoft en Meta hebben aangegeven hun gezamenlijke kapitaaluitgaven in 2025 verder te verhogen naar $300 miljard, maar geven ook aan dat dit bedrag in 2026 waarschijnlijk niet veel verder toeneemt. Voor een verhoging zal eerst moeten blijken dat de al gedane en nog geplande investeringen voldoende extra omzet en winst opleveren. Als de verrassende lancering van DeepSeeks AI-model één ding heeft opgeleverd is het dat ChatGPT en andere AI-bots niet zo bijzonder en onderscheidend zijn als eerder werd gedacht. Het verklaart waarom de aandelenkoers van NVIDIA na de publicatie van de cijfers nagenoeg onveranderd bleef en ook waarom de aandelenkoersen van de zeven grootste Amerikaanse technologiebedrijven, inclusief NVIDIA, dit jaar nog geen stijging hebben laten zien.
“Een verbreding van de klantenbasis in de komende jaren impliceert ook dat de aandelenmarkt minder afhankelijk zal worden van een heel kleine groep bedrijven”
Welke AI-toepassing gaat het grote verschil maken?
NVIDIA-CEO Jensen Huang (foto) gaf in een toelichting aan dat de aandacht bij klanten is verschoven van het trainen van AI-modellen naar het toepassen van die modellen in de praktijk. Voor commerciële successen wordt gekeken naar uitgebreidere zoekopdrachten op het internet en productiviteitsverhogende robots, die allebei aanzienlijk meer rekenkracht vereisen dan een eenvoudige zoekopdracht. Onderzoek van het Amerikaanse CBS laat zien dat op dit moment nog slechts 6% van alle bedrijven AI toepast, maar dat 10% van plan is om dat in de komende zes maanden te gaan doen. Op zoek naar bovengemiddelde groei richt een deel van de beleggers zich daarom begin 2025 meer op software- dan hardware-bedrijven. Men hoopt de ontwikkelaar van een winnende toepassing te vinden, zoals aan het begin van deze eeuw Google en Amazon wisten door te breken.
Amazon zelf kondigde overigens gisteren een herlancering van de op spraak gebaseerde AI-assistent Alexa aan. Dat is een serieuze kandidaat voor succes in het komende decennium, omdat spreken in plaats van typen heel veel gebruikersgemak kan opleveren.
NVIDIA verslaan is geen sinecure
Voor NVIDIA betekenen de ontwikkelingen dat de groei in de komende jaren kan aanhouden, waarbij de klantenbasis kan worden verbreed. Er wordt veel gesproken over concurrentie van sectorgenoten als AMD en Intel, Big Tech-bedrijven zelf en disruptieve startups, maar NVIDIA evenaren is gemakkelijk gezegd dan gedaan. Voor de productie van de meest geavanceerde Blackwellchips zijn anderhalf miljoen(!) onderdelen nodig, die in 350 fabrieken worden bewerkt. En volgende maand kondigt NVIDIA alweer het volgende product, de Vera Rubin-chip, aan, die nog efficiënter en effectiever zal zijn.
De positie van NVIDIA als marktleider lijkt voorlopig onaantastbaar. Een verbreding van de klantenbasis in de komende jaren impliceert ook dat de aandelenmarkt minder afhankelijk zal worden van een heel kleine groep bedrijven, die ook in de grote beursindices op dit moment de dienst uitmaakt. Ook dat is een positieve ontwikkeling.
Door: eToro's marktanalist Jean-Paul van Oudheusden