TNO richt AI-tooling specialist ObjectivEye op
TNO heeft de oprichting bekendgemaaktvan ObjectivEye, een spin-off die zich focust op het objectief werven en selecteren van nieuwe medewerkers via AI-tooling. ObjectivEye zet een recruitmentplatform in de markt dat gebruik maakt van AI-ondersteunde methoden voor het beoordelen van kandidaten. Kennis van TNO op het gebied van data science, ethical AI en skills-based hiring vormen de technologische basis van ObjectivEye.

ObjectivEye gebruikt TNO-gevalideerde AI om het volledige wervingsproces – van vacaturetekst tot interview– objectief en efficiënt te maken. Traditionele HR-methoden en -processen leiden vaak tot subjectieve beslissingen en lange doorlooptijden van gemiddeld 42 dagen. ObjectivEye biedt een data gestuurde, objectieve en snellere selectie op basis van vaardigheden van de kandidaat. Zowel AI als HR-medewerkers beoordelen de profielen van kandidaten. ObjectivEye hanteert de kernwaarden van de AI Act en bouwt aan betrouwbare, mensgerichte AI. Het platform helpt werkgevers te voldoen aan alle wet- en regelgeving en de opbouw van een toekomstbestendig team. TNO ontwikkelt een nieuwe, landelijke competentietaal die kan worden geïntegreerd in het platform van ObjectivEye.
Noura El Ouajdi, CEO ObjectivEye: “Traditionele wervingsmethoden zijn vaak minder efficiënt en bovendien kostbaar. In Europa vertrekt 40% van de werknemers binnen zes maanden na hun aanstelling. Een verkeerde benoeming kost bedrijven gemiddeld EUR 29.000. Met ObjectivEye kunnen organisaties hun wervingsprocessen tot wel 30% sneller maken en de match tussen kandidaat en functie aanzienlijk verbeteren.”
Eerste pilotprojecten
ObjectivEye wordt getest in verschillende sectoren en werkt samen met grote organisaties, waaronder De Nederlandsche Bank, het ministerie van Sociale Zaken, Medisch Spectrum Twente en TNO. Ook de Belastingdienst en Rijkswaterstaat overwegen een pilot.
Marjoleine van der Zwan, Managing Director TNO Health & Work: “TNO werkt aan kennis en innovaties voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Met ObjectivEye brengen we een concreet platform naar de markt dat hieraan direct bijdraagt.”
Kennis en innovatie naar de markt
TNO’s strategie is erop gericht kansrijke technologieën die binnen TNO ontstaan grootschalig toe te passen en naar de markt te brengen. Eerder dit jaar lanceerde TNO de spin-off Scenexus. Het huidige portfolio van TNO telt ruim 40 spin-offs en startups.