Oud-gedupeerden Refurbished.nl ontvangen opnieuw mails met aanbiedingen
Voormalige klanten van Refurbished.nl, een webshop die failliet ging in 2024, ontvangen opnieuw e-mails met aanbiedingen. Dit zorgt voor verontwaardiging bij gedupeerden die door het faillissement hun geld kwijt zijn geraakt.

Refurbished.nl, dat handelde in opgeknapte telefoons, tablets en laptops, ging in mei 2024 failliet na aanhoudende klachten over levering, betaling en klantenservice. Veel klanten verloren hierdoor hun geld.
Nu blijkt dat het bedrijf, dat onder een ander KvK-nummer opereert, oud-klanten opnieuw benadert met aanbiedingen zo meldt Radar. Dit roept vragen op over de rechtmatigheid van het gebruik van klantgegevens en de mogelijkheid voor gedupeerden om hun geld terug te krijgen.
ACM
Volgens experts is het juridisch complex. Hoewel het bedrijf onder een andere entiteit opereert, is het gebruik van het oude klantenbestand niet zonder meer toegestaan. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kunnen mogelijk actie ondernemen als er voldoende klachten binnenkomen.
Gedupeerden wordt geadviseerd zich uit te schrijven voor de mails en eventueel een klacht in te dienen bij de toezichthouders. Teruggave van geld is echter onwaarschijnlijk, aangezien het nieuwe bedrijf niet verantwoordelijk is voor de schulden van het failliete bedrijf.