Omada op eigen benen: nog meer commitment naar zakelijke partners
Omada is sinds kort een zelfstandig merk binnen de TP-Link-familie. Die soft-rebranding is volgens de fabrikant van netwerkoplossingen een duidelijk signaal naar de zakelijke markt en het bijbehorende partnerkanaal. Daarnaast is ook het partnerprogramma aangepast, zo legt Frank Damen (Director B2B TP-Link Nederland) uit.

“Sinds 2019 is Omada als productlijn voor de zakelijke markt steeds volwassener geworden. En als je volwassen wordt, moet je je op een bepaald moment toch een beetje loskoppelen van je moeder”, zo begint Frank Damen zijn verhaal met een lach. Omada blijft onder de paraplu van TP-Link werken, maar het wordt een zelfstandige merknaam. “We zijn in december begonnen met die soft-rebranding, met een vernieuwde website onder een nieuwe domeinnaam, plus een nieuw logo en een andere huisstijl. We zijn nu bijna klaar.”
Continuïteit en zekerheid
Omada (by TP-Link), zoals het merk nu voluit heet, richt zich dus volledig op zakelijke gebruikers. Damen: “Je kunt ons zien als een onafhankelijke businessdivisie, naast onze divisies voor consumenten en ISP’s.” Hij legt uit dat TP-Links imago als (succesvol) consumentenmerk bij zakelijke verkooptrajecten soms in de weg zat. Damen: “We kunnen de directie, verkopers en consultants van organisaties prima overtuigen met onze argumenten over prijs, kwaliteit en support. Maar mensen hebben soms een vooroordeel over TP-Link als merk, omdat ze dat ook in consumentenwinkels zien liggen.”
Als moederbedrijf blijft TP-Link echter heel belangrijk, verduidelijkt Damen. “Ik ben heel blij om onder TP-Link te vallen. Dat geeft ons continuïteit en zekerheid. Je weet bij ons zeker dat we er over vijf jaar nog steeds zijn. Met sommige producten hebben we in de consumentenmarkt een marktaandeel van tachtig procent. Dat soort successen geven ons de mogelijkheid om onze ambities in de zakelijke markt na te jagen. Ik ben inmiddels ruim vijf jaar verantwoordelijk voor de zakelijke tak in Nederland. Dat begon ooit met 1,3 fte en nu zitten we hier met 18 mensen. Er is de afgelopen jaren echt wel iets gebeurd.”
Partnerstatussen
De rebranding is niet de enige verandering in de TP-Link-familie. Daarnaast is TP-Link nu ook een volledig Amerikaans/Singaporees bedrijf. Er zijn nu twee nieuwe hoofdkantoren: één in Singapore en één in het Amerikaanse Irvine. Daarmee is Omada volledig losgekoppeld van de moeder.
Ook is het partnerprogramma voor het zakelijke kanaal aangepast, met een duidelijker en logischer onderscheid tussen de verschillende statussen. Damen legt uit hoe het werkt. “Iedere geregistreerde partner is sowieso Premier Partner. Daarboven zit de status van Silver Partner. Daarvoor moet een organisatie minimaal twee certificaten hebben: één op het gebied van ‘routing en switching’ (TPNA) en één op het gebied van wireless (OCNA). Dat mag dezelfde persoon zijn. Daarnaast moet een Silver Partner een omzet hebben van minstens drieduizend euro per jaar, wat voor alle partners goed te doen is. Je kunt Gold Partner worden als je minimaal vier certificaten hebt, twee in beide categorieën. Ook dat hoeft niet per se door vier verschillende personen te gebeuren. Qua jaaromzet vragen we dan 25.000 euro. Om Platinum Partner te kunnen worden, heb je acht certificaten en een omzet van 100.000 euro nodig.”
Fast tracks
Om certificeringen te halen zijn trainingen nodig. Die worden gegeven door Omada-distributeurs SDC, Alcadis en BusinessCom. Ze kosten maar weinig tijd en geld, geeft Damen aan. “We doen dat in de vorm van zogeheten fast tracks, waarbij we vooral focussen op de verschillen met andere merken. De basiskennis die nodig is om deze opleiding te volgen is vaak een certificering van een andere fabrikant. Vaak zijn kandidaten dingen nét iets anders gewend. Misschien heeft een bepaalde functionaliteit een andere naam, of werkt het toekennen van poorten aan een switch anders. Je komt op zo’n dag om negen uur binnen en om vier uur gaat bijna iedereen gecertificeerd naar buiten. Het slagingspercentage ligt namelijk boven de 98 procent. Je betaalt minder dan 400 euro, maar daar krijg je nog allerlei apparatuur bij. Als je die apparatuur eraf trekt, blijft er 100 tot 150 euro per persoon aan kosten over. Met de kortingen voor gecertificeerde partners, heb je dat verrassend snel terugverdiend.”
Volledig indirect
Omada is trouw aan zijn partners, zegt Damen met klem. “We hanteren een volledig indirect channel-model, via distributeurs. Onze partners kunnen system integrators zijn, installateurs, maar bijvoorbeeld ook pure specialisten op het gebied van Unified Communications.” Het nieuwe partnerprogramma, Solution X, moet volgens hem niemand afschrikken. “We introduceren dit nu, maar pas aan het begin van volgend jaar gaan we echt van start. Wie zich heeft gecertificeerd, heeft dus nog ruimschoots de tijd om de omzetdoelen te realiseren. We laten niemand in de kou staan en blijven loyaal aan iedereen die in ons geïnvesteerd heeft.” Elke partner heeft namelijk zijn eigen waarde. “Olifanten doen zaken met olifanten, dus daarom willen we een selecte groep Platinum Partners hebben voor grote projecten. Maar bij de kapper op de hoek van de straat kan een Silver Partner van grote waarde zijn.”
Om partners nog beter te kunnen helpen is er sinds kort een vertical accountmanager. “Daan de Smit gaat zich volledig met de hospitality-branche bezighouden. Denk aan vakantieparken, hotels en andere horecabedrijven. Hij gaat voor leads zorgen, want elke nieuwe klant wordt doorverwezen naar een partner die past bij de klantvraag.”
Damen is duidelijk tevreden met de weg die moederbedrijf TP-Link nu met Omada inslaat. Partners zullen volgens hem alleen maar positieve gevolgen merken van de rebranding en het nieuwe partnerprogramma. “Deze veranderingen zijn echt bedoeld om de zakelijke partners te laten zien dat ze ons volledige commitment hebben.”