Gartner: 'Geografische uitbreiding softwareleveranciers vraagt net zoveel voorbereiding als start bedrijf'
Dertig procent van de eerste geografische uitbreiding van softwareleveranciers is twee jaar na de start van de uitbreiding nog altijd onrendabel. Er zijn echter diverse acties die CEO's van techbedrijven kunnen nemen om hun uitbreiding naar andere markten te ondersteunen. De uitbreiding vraagt volgens Gartner net zoveel voorbereiding als de lancering van een bedrijf.

Dit meldt Gartner op basis van onderzoek onder 302 software- en SaaS-leveranciers in Noord-Amerika, EMEA en Azië/Stille Oceaan, uitgevoerd in juni en juli 2024. "De eerste geografische expansie van een tech-startup is per definitie ook de riskantste", zei Igor Marchal, Vice President Analyst bij Gartner. "Opkomende leveranciers met beperkte middelen zijn geneigd om hun beproefde marketingcampagnes, inhoud, berichten en verkooptechnieken van de thuismarkt te repliceren omdat het gemakkelijker is, economischer of gewoon omdat ze geen overtuigende reden zien om ze te veranderen.
'Net zoveel voorbereiding nodig als de lancering van een bedrijf'
"Toch vereist expansie naar een nieuwe geografische markt net zoveel voorbereidend onderzoek en interne due diligence als het lanceren van een nieuw bedrijf", zei Marchal. "Succesvolle tech-CEO's gaan hun eerste expansie aan met optimale timing, nadat ze hun product, processen en go-to-market-handleiding hebben gelokaliseerd om aan de lokale voorkeuren van kopers te voldoen. Ze schakelen vaak lokale partners in om hun ontoereikende reputatie en slechte lokale marktkennis te overwinnen."

Gartner-klanten kunnen meer lezen in 'Infographic: 7 Acties voor Startup Tech-CEO's om te Slaag in Hun Eerste Geografische Expansie'.