Witold Kepinski - 11 maart 2025

Samen sterk met AI: SAP daagt partners uit tot nauwere samenwerking

SAP zet met ‘AI-first, suite-first’ een nieuwe koers in. Een strategie die klanten helpt AI diep in hun kernprocessen te verankeren en maximaal te profiteren van hun SAP-oplossingen. Maar wat betekent dit voor partners? Volgens Alf Janssen, Chief Partner Officer bij SAP Nederland, ligt de sleutel tot succes in samenwerking. “De komende jaren zullen er steeds meer koppeltjes ontstaan.”

Samen sterk met AI: SAP daagt partners uit tot nauwere samenwerking image

SAP heeft de afgelopen jaren een ambitieuze transitie doorgemaakt. “Enkele jaren geleden namen we een gedurfde stap: om toekomstbestendig te blijven, moesten we de transitie inzetten van on-premise naar de cloud”, vertelt Janssen. Een transitie die volgens Janssen veel weg had van het bijsturen van een enorm containerschip: complex, maar cruciaal voor de toekomst. “Dat hebben we met succes gedaan. We hebben klanten meegenomen in de journey naar de cloud.”

“De aanpak heeft commercieel zijn vruchten afgeworpen”, vervolgt Janssen. “Veel klanten hebben de visie van SAP omarmd en zijn overgestapt naar de cloud.” Sommigen kozen voor een migratie naar de private cloud met RISE with SAP, terwijl anderen de public cloud-oplossing GROW with SAP implementeerden. Hierdoor profiteren zij bijvoorbeeld van een verbeterde schaalbaarheid, lagere operationele kosten en toegang tot innovatieve technologieën.

AI-first, suite-first

“De volgende stap die we nu willen zetten is dat we klanten de voordelen van SAP S/4HANA beter laten benutten”, zegt Janssen. SAP heeft daarvoor een ‘AI-first, suite-first’-strategie uitgestippeld. ‘Suite-first’ houdt in dat klanten naast SAP’s ERP-oplossing bijvoorbeeld ook SAP SuccessFactors voor HR, SAP CX voor klantprocessen en SAP Ariba voor inkoop gebruiken. Hiermee leggen ze een sterkere basis voor de toepassing van AI binnen hun bedrijfsprocessen. “De ondersteuning van AI wordt beter naarmate meer data uit grotere delen van de keten beschikbaar zijn”, aldus Janssen.

De ambitie van SAP is om toe te werken naar een ‘autonomous ERP’. Janssen: “Veel repetitieve taken in bijvoorbeeld finance kunnen met AI worden geautomatiseerd. Hier ligt een grote kans voor onze partners: klanten begeleiden in deze transformatie, identificeren waar efficiëntiewinst te behalen is en helpen bij de adoptie.”

SAP Business Data Cloud

Maar niet alle bedrijven kiezen voor een volledig ‘SAP-blauwe’ omgeving, weet ook Janssen. “Dat is niet realistisch. Sommige klanten gebruiken SAP bijvoorbeeld voor ERP, maar een niet-SAP-applicatie voor CX. Dat moeten we respecteren, maar dan hebben wij samen met onze partners de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat SAP- en niet-SAP-applicaties goed met elkaar communiceren. En dat de data uit die applicaties consistent en correct moeten zijn, ongeacht de bron.”

Hier komt volgens Janssen de recent gelanceerde SAP Business Data Cloud in beeld. Dit platform biedt een geavanceerde oplossing voor dataharmonisatie, waardoor AI-gestuurde beslissingen worden ondersteund door complete en accurate datasets. Dit vermindert datasilo’s en maakt geïntegreerde analyses mogelijk. “Partners spelen hierin een sleutelrol: zij helpen klanten bij het structureren, integreren en benutten van hun data voor optimale bedrijfsvoering.”

Een andere belangrijke ontwikkeling is SAP Joule, de in 2023 geïntroduceerde AI-gedreven co-pilot die processen in zowel SAP- als non-SAP-applicaties stroomlijnt. “SAP Joule fungeert als een intelligente assistent die bedrijfsprocessen vereenvoudigt en versnelt. Dit verhoogt niet alleen de toegankelijkheid van AI-oplossingen, maar verbetert ook het gebruiksgemak en de efficiëntie van bedrijfsapplicaties. Partners kunnen hiermee een meerwaarde bieden in het vereenvoudigen en versnellen van bedrijfsprocessen.”

Sleutelrol voor partners

Deze technologische vooruitgang brengt voor partners nieuwe kansen en verantwoordelijkheden met zich mee. Janssen: “Onze partners spelen een sleutelrol in het overbrengen van onze boodschap aan bestaande klanten en het overtuigen van nieuwe klanten om ons platform en aanvullende oplossingen binnen de suite te omarmen.”

Partners dienen daarvoor niet alleen een brede kennis van het SAP-portfolio te hebben, maar volgens Janssen ook over diverse vaardigheden beschikken. Klanten verwachten naast implementatieondersteuning ook begeleiding en strategisch advies bij hun digitale transformatie. “Dat kunnen partners niet alleen realiseren. Daarom ontstaan er steeds vaker ‘partner-to-partner-constructies’ waarbij specialisten hun krachten bundelen. Zo werken implementatiepartners actief samen met bijvoorbeeld expert in changemanagement, CX-specialisten en HR-partners. Dit soort strategische samenwerkingen neemt in de komende jaren alleen maar toe.”

SAP Partner Awards

De verschuiving naar suite-first en AI-first vergt een groot aanpassingsvermogen van partners, weet Janssen. “Dat zagen we eerder bij de introductie van GROW with SAP, waarmee we de overstap maakten naar de public cloud. Dat was echt een andere ‘cup of tea’. Partners moesten investeren in kennis over de public cloud, best practices omarmen en meer aandacht besteden aan changemanagement. Toen zagen we ook al meer samenwerkingen ontstaan tussen partners.”

SAP laat deze inspanningen niet onopgemerkt en zet partners tijdens het jaarlijkse SAP Partner Awards-event in het zonnetje. Dit jaar vindt het evenement plaats op 11 maart, waar in 10 categorieën mooie awards worden uitgereikt aan deze organisaties. Janssen: “Voor partners is dit evenement ook weer een uitstekende gelegenheid om elkaar op te zoeken. De partner-to-partnerconstructies worden hier verstevigd.”

Partner-driven business

Het komende jaar wil SAP nog meer inzetten op autonome partners. “We zoeken partners die actief zijn in sectoren waar wij zelf minder aanwezig zijn. Bijvoorbeeld in de transportwereld, waar nieuwe partners opstaan die transporteurs binnen enkele weken live brengen met GROW with SAP.”

Deze autonome partners kunnen dan bijvoorbeeld ontbrekende functionaliteit voor deze sub-industrie ontwikkelen in het SAP Business Technology Platform. En daarmee een totaaloplossing bieden voor organisaties in dit segment. “Daar ligt een grote kans: partners die zelfstandig markten bedienen, maar tegelijkertijd bijdragen aan een breder en sterker SAP-ecosysteem”, aldus Janssen

Bart Van der Biest, Managing Director van SAP Nederland, benadrukt het strategische belang van deze koers: “Innovatie en duurzame groei realiseren we samen met partners die zelfstandig waarde creëren en nieuwe markten ontsluiten. SAP investeert in technologieën en ecosystemen die hen ondersteunen, zodat zij op hun beurt klanten helpen om wendbaarder en competitiever te worden.”

Simac, Security Event - Fortinet 10/03 t/m 17/03 BW Axians NaaS A BW + BN
Dutch IT Awards beeld entertainment BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!