Gartner: AI-gedreven personalisatiealgoritmen vinden hun weg naar werkplektoepassingen
Meer dan 20% van de digitale werkplektoepassingen gebruikt tegen 2028 AI-aangedreven personalisatiealgoritmen voor het genereren van adaptieve ervaringen voor werknemers. Dit voorspelt marktonderzoeker Gartner onder 5.141 werknemers.

Digitale werknemers die tevreden zijn met hun werktoepassingen zijn bijna drie keer zo waarschijnlijk om aanzienlijk productiever te zijn in vergelijking met diegenen die niet tevreden zijn. Uit onderzoek van Gartner blijkt echter dat slechts 23% van de digitale werknemers afgelopen jaar volledig tevreden waren met hun werktoepassingen. Dit is een daling ten opzichte van 30% in 2022.
'Ervaring moet die van populaire consumentenapps benaderen'
"De apps die we voor werk gebruiken, moeten zich net zo intuïtief en versterkend aanvoelen als de populairste consumentenapps", zegt Tori Paulman, VP Analyst bij Gartner. "Dat is precies wat werknemers willen—een naadloze, gepersonaliseerde en omnichannel-digitale ervaring die de gemakkelijkheid en consistentie van mainstream consumentenapplicaties weerspiegelt."
"Toch is het verschil tussen consumenten- en bedrijfsapp-ervaringen in de afgelopen tien jaar groter geworden. Veel werktoepassingen blijven geïsoleerd, inconsistent en rigide, waardoor er nog veel te wensen over is qua gebruikerservaring", aldus Paulman.
Vijf concrete acties
Om werkplektoepassingen te verbeteren en de kloof met consumentachtige ervaringen te dichten, moeten technologieleiders vijf concrete acties ondernemen:
- Implementeer best practices: Richt je op AI-aangedreven personalisatie binnen werkplektoepassingen. Deze tools moeten werkstijlen analyseren om gepersonaliseerde inzichten te bieden, taken te prioriteren en werkstromen te automatiseren, allemaal gericht op het verbeteren van de productiviteit van elke werknemer.
- Zorg voor transparantie: Communiceer duidelijk hoe digitale werkplekalgoritmen functioneren en houdt u aan ethische richtlijnen. Leg de besluitvormingsprocessen uit en implementeer sterke privacy- en beveiligingsmaatregelen om werknemersinformatie te beschermen en vertrouwen op te bouwen.
- Stel belangrijke uitkomsten voorop: Identificeer kritieke bedrijfsdoelen, zoals het verbeteren van de oplossing van klantenservice bij de eerste oproep. Bepaal welke werknemersrollen het meest baat hebben bij AI-aangedreven personalisatie en onderzoek hoe aanpassende gebruikerservaringen wrijving kunnen verminderen en de productiviteit kunnen verhogen.
- Definieer duidelijke vereisten: Tijdens de selectie van leveranciers moeten toepassingen worden geprioriteerd die AI-aangedreven aanpassende gebruikersinterfaces, gepersonaliseerd takenbeheer en ontwerpen hebben die gericht zijn op de werknemerservaring om intuïtieve en effectieve tools te garanderen.
- Controleer en pas aan: Beoordeel regelmatig de effectiviteit van AI-aangedreven personalisatie. Verzamel feedback van werknemers en breng voortdurend verbeteringen aan om ervoor te zorgen dat deze tools aansluiten bij de evoluerende behoeften van werknemers en organisatiedoelen.
"Op het gebied van digitale werkplektoepassingen kunnen deze algoritmen een gamechanger zijn voor de productiviteit door het gedrag, de voorkeuren en eerdere interacties van werknemers te begrijpen en te observeren om op maat gemaakte aanbevelingen te geven", zei Paulman. "De kracht van deze algoritmen brengt waardevolle inzichten naar boven, stroomlijnt informatie, prioriteert taken voor werknemers en automatiseert zelfs werkstromen om tijd te besparen en het kernwerk gemakkelijker te maken."
Gartner-klanten kunnen meer lezen in 'Predicts 2025: Empowering Workers With Intelligent Applications.'