Wouter Hoeffnagel - 12 maart 2025

ServiceNow maakt AI-agents beschikbaar voor CRM, HR en IT

ServiceNow kondigt de Yokohama platform release aan, waarmee nieuwe AI-agents beschikbaar komen voor CRM, HR en IT. Deze agents helpen bedrijven om sneller en efficiënter te werken en hebben een grote impact op de totale bedrijfsvoering. De nieuwe innovaties omvatten teams van vooraf geconfigureerde AI-agents die direct productiviteit en voorspelbare resultaten bieden op één platform. Daarnaast kunnen bedrijven nu de volledige AI-agent lifecycle bouwen, onboarden en beheren. Aangezien AI afhankelijk is van data breidt het ook zijn Knowledge Graph uit. Met onder meer verbeteringen in het Common Service Data Model (CSDM) om barrières tussen databronnen weg te nemen, waardoor AI-agents beter met elkaar kunnen communiceren.

ServiceNow maakt AI-agents beschikbaar voor CRM, HR en IT image

Volgens Gartner zal “tegen 2028 40% van de CIO’s vragen om de beschikbaarheid van 'Guardian Agents' die de resultaten van de acties van AI-agents zelfstandig volgen, bewaken of beheersen”. Dit onderstreept de toenemende behoefte aan een gecoördineerde, organisatiebrede benadering voor de implementatie en het beheer van AI. Terwijl bedrijven snel de kracht van agentic AI proberen te benutten, fungeert ServiceNow als de "AI-agent-verkeerstoren" voor bedrijven. Het biedt oplossingen die veelvoorkomende obstakels zoals datafragmentatie, governance-tekorten en real-time prestatie-uitdagingen wegnemen. In tegenstelling tot andere AI-leveranciers die in silo's werken of complexe integraties vereisen, zijn de AI-agents van ServiceNow gebouwd op één organisatiebreed platform dat zorgt voor een soepele en continue data-uitwisseling via Workflow Data Fabric. Met een geïntegreerd overzicht van workflows, AI en automatiseringsbehoeften, stelt ServiceNow bedrijven in staat om duizenden AI-agents voor CRM, IT, HR en financiën naadloos op elkaar af te stemmen, wat resulteert in volledige zichtbaarheid en controle binnen de hele organisatie.

'Agentic AI is de toekomst'

“Agentic AI is de toekomst. Zakelijk leiders experimenteren niet langer alleen met AI-agents; ze eisen AI-oplossingen die helpen om productiviteit op schaal te realiseren,” zegt Amit Zavery, president, chief product officer, en chief operating officer at ServiceNow. “Het toonaangevende agentic AI framework van ServiceNow voorziet in deze behoefte door vanaf het begin voorspelbaarheid en efficiëntie te leveren. Door agentic AI, data fabric, en workflowautomatisering samen te brengen op één platform maken we het voor bedrijven makkelijker om verbonden AI te integreren op de werkvloer en bedrijfsresultaten sneller, slimmer en op schaal te meten en te verbeteren.”

Verschillende nieuwe AI-agents zijn beschikbaar:

  • Security Operations (SecOps) expert AI-agents tillen security operations stroomlijnen incident lifecycle, elimineren repetitieve taken en ontlasten SecOps-teams.
  • Autonomous change management AI-agents werken als een change manager, die direct op maat gemaakte implementatie-, test- en backout-plannen genereren door impact, historische gegevens en vergelijkbare wijzigingen te analyseren.
  • Proactive network test & repair AI-agents werken als AI-gestuurde troubleshooters die automatisch networkproblemen opsporen, analyseren en oplossen voordat ze prestaties beïnvloeden.

Vereenvoudigd beheer van AI-agent

Ook maakt ServiceNow AI Agent Orchestrator en AI Agent Studio beschikbaar voor het beheren van de volledige AI-agent lifecycle, van het bouwen van AI-agents tot onboarding en het monitoren van hun prestaties. AI Agent Orchestrator en AI Agent Studio bieden onder meer:

  • Verbeterde onboarding-mogelijkheden via AI Agent Studio om de setup te stroomlijnen met begeleidende instructies, zodat het eenvoudiger wordt om nieuwe AI-agents te ontwerpen en configureren met behulp van natuurlijke taalbeschrijvingen.
  • Uitbreiding performance management-mogelijkheden binnen het agentic AI framework van ServiceNow met een analytics dashboard voor visueel inzicht in het gebruik, de kwaliteit en de waarde van een AI-agent. Agentic AI workflows zijn gekoppeld aan zakelijke KPI’s zodat beheerders beter de prestaties en ROI van AI-agents kunnen achterhalen.

Workflow Data Fabric

Aan de basis van het ServiceNow Platform ligt Workflow Data Fabric, wat AI-gedreven workflows mogelijk maakt die geïntegreerd kunnen worden met de gegevens van een organisatie. Workflow Data Fabric geeft bedrijven de mogelijkheid om dieper inzicht te krijgen in AI-gedreven contextualisering en bedrijfsinzichten, terwijl handmatig werk wordt geautomatiseerd en processen efficiënter worden.

Nieuw in de Yokohama release is dat ServiceNow de mogelijkheden met Knowledge Graph-gegevens verder uitbreidt met verbeteringen aan het Common Service Data Model (CSDM). CSDM biedt een gestandaardiseerd framework voor het beheer van IT- en businessdiensten waarmee technologie-implementaties versneld, veiliger en compliant kunnen worden uitgevoerd. Het brengt honderden technologiecategorieën, -systemen en -processen samen in een overzichtelijk model. Ingebouwde governance en audit-ready data zorgen voor transparantie

Alle oplossingen zijn algemeen beschikbaar via de ServiceNow Store.

Simac, Security Event - Fortinet 10/03 t/m 17/03 BW Axians NaaS A BW + BN
Dutch IT Awards beeld entertainment BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!