Witold Kepinski - 17 maart 2025

Apple reseller Lab9: terugkeer naar de winkels en groei in 2024

2024 was opnieuw een goed jaar voor het Belgische Lab9 Group, een Apple Premium Partner met B2B-speler Lab9 Pro en B2C-retailer Lab9 Stores. De groep realiseerde een EBITDA van zo’n 6,3 miljoen euro, 15,1% meer dan in 2023. Lab9 Group kende een omzetgroei van 6,4% in 2024 naar € 157 miljoen omzet. In 2025 wil Lab9 inzetten op de verdere uitbouw en optimalisering van zijn winkels in heel België.

Apple reseller Lab9: terugkeer naar de winkels en groei in 2024 image

Lab9 Stores kende een algemene groei van 6,4% in 2024. Lab9 Stores voegde twee winkels toe – een overname in Waterloo en een nieuwe vestiging in Wijnegem waardoor er nu 31 winkels zijn. De groep heeft ingezet op efficiëntie en toegevoegde waarde voor haar klanten en dat heeft geloond. Lab9 trok 1,6 miljoen bezoekers naar haar winkels, een stijging met 33%. Het aantal kopende klanten steeg met 16%, maar het gemiddelde bedrag van het ticket ligt wel lager. Klanten doen kleinere investeringen.

Dna in teken van de klant

Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, trotst zichzelf op het dna van de Lab9-winkels. Lab9 zette met name sterk in op de klantenbeleving, met snelle en degelijke service, in house-reparaties door gecertificeerde service engineers, en een klantvriendelijk dna. De winkels zijn rechtstreeks telefonisch bereikbaar, in plaats van gebruik te maken van een callcenter. Ze bieden ook gratis opleidingen aan.

Een belangrijke ideologie in 2024 was de omni-channel werking. Lab9 vernieuwde zijn webshop, om dezelfde klantenbeleving te bieden als in de winkels, met positieve gevolgen. Het Apple-gamma staat front & center op de website, gebruikers vinden gemakkelijk compatibele accessoires voor hun toestellen, kunnen online herstellingen aanvragen en kunnen gratis trainingen boeken. De webshop doet het dan ook zeer goed, met 2,1 miljoen bezoekers en een verdubbeling van de verkoopcijfers, van 3,3M€ naar 6,7M€.

Opvallend voor Coolman is dat ongeveer de helft van de onlineklanten er voor kiest om hun aankoop in de winkel op te halen. ‘Mensen hebben graag zekerheid bij de aankoop van hun toestellen en willen niet dat er iets misloopt tijdens de levering. Ook kunnen klanten in de winkel hulp krijgen bij bijvoorbeeld het leggen van een screen protector en het overzetten van data, een extra meerwaarde waar veel klanten gebruik van maken’, aldus Coolman.

Verwachtingen en uitdagingen in 2025

Coolman: ‘Over het algemeen zijn we tevreden met onze resultaten voor 2024, ondanks de moeilijkere conjunctuur. Toen we onze doestellingen voor 2024 opmaakten hadden we gerekend op de vlotte integratie van Apple Intelligence met de iPhone 16. Jammer genoeg liep die in Europa vertraging op. Het goede nieuws voor 2025 is dat de goedkeuring van deze technologie in Europa allicht in april zal komen. We verwachten daarom dat we dit jaar sterker zullen groeien. We mikken concreet op een groei van 10% in 2025.

We zijn tevreden dat we ons EBITDA hebben kunnen verhogen. Verder blijven we inzetten op onze klanten en op meer efficiëntie. Daarom ligt de focus dit jaar op de verdere optimalisatie van onze winkels. We gaan nog meer investeren in trainingen en opleidingen voor ons personeel, zeker in winkels die we recent opgestart hebben zoals Waterloo en Wijnegem.

2025 blijft een moeilijk jaar om in te schatten. De oorlog in Oekraïne, de situatie in Gaza, maar ook beslissingen van Europa en de Verenigde Staten kunnen een grote invloed hebben op hoe de economie het dit jaar zal doen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we ons winkelnetwerk zullen optimaliseren en zo nog beter gaan inspelen op de noden van onze klanten, gaande van verkopen en reparaties tot andere diensten’, onderlijnt Coolman.

Relatief meer Macs en iPads verkocht, relatief minder iPhones en Watches

De verkoop van Macs steeg met 12,33%. Ook de iPads doen het goed op de markt, de verkoop van iPads was met +13,23% de grootste stijger. De verkoop van Apple Watches steeg relatief minder, met 8,4%. De verkoop van iPhones kende de kleinste stijging, met concreet 3,6%.

Het bedrijfsleven is steeds meer geïnteresseerd om met Apple-materialen te werken. Vandaar de stijging in de verkoop van Macs en iPads’, licht Coolman toe. 

2024 in cijfers

De volledige Lab9 Group groeide van € 147 miljoen omzet in 2023 naar € 157 miljoen omzet in 2024. Een algemene omzetgroei van 6,4%:

  • Lab9 Pro, de B2B-poot, behaalde in 2024 een omzet van € 50 miljoen, dat is nagenoeg hetzelfde bedrag als het jaar voordien.
  • Lab9 Stores, de retailactiviteiten, kende een omzetstijging van 10 %. De omzet kwam daarmee op 107M€. Ondertussen zijn er 31 Lab9-winkels waarvan 19 in Vlaanderen, 3 in Brussel en 9 in Wallonië. Eind 2024 telde Lab9 Stores 200 werknemers, 13% meer dan de 175 van eind 2023.
  • Vlaanderen was goed voor 66,5% van de omzet; in Wallonië werd er 32,5% omzet gerealiseerd.
  • Het omzetcijfer van de webshop van Lab9 steeg met 103%. Van € 3,3 miljoen naar € 6,7 miljoen
Simac, Security Event - Fortinet 17/03 t/m 24/03 BN + BW Axians NaaS A BW + BN
Dutch IT Awards beeld entertainment BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!