Zijn we bijna aan het einde van de traditionele wederverkoop?
Zijn we bijna aan het einde van de traditionele wederverkoop? Terwijl het technologiekanaal de afgelopen 44 jaar groeide, is één ding constant gebleven: het grootste deel van de industrie stroomt via (en naar) partners en distributie. Dit jaar zal 70,1% van de $ 5,4 biljoen aan hardware, software en services die bedrijven en overheden wereldwijd kopen, indirect stromen. Dit meldt Canalys analist Jay McBain (foto) op LinkedIn.

Scherpe waarnemers zullen volgens Jay McBain opmerken dat de 70,1% is gedaald van 73,2% vorig jaar. De explosieve groei van NVIDIA en generatieve AI ( OpenAI, Anthropic, Google ) in de afgelopen 18 maanden is direct verhandeld, waardoor het totale wederverkoopcijfer is gedaald.
Bovendien stroomt meer dan 75% van de inkomsten ook direct, aangezien de cloud (IaaS en SaaS) in 2026 bijna $ 1 biljoen waard is. Cloudbedrijven hebben hun partners gepusht op multipliers in plaats van wederverkoopmarges. De hyperscalers ( Amazon Web Services (AWS), Microsoft, Google Cloud ) en de grote SaaS-platformen ( Salesforce, ServiceNow, Workday, HubSpot ) publiceren multipliergetallen in het bereik van $ 6 tot $ 8 per verkochte dollar. Dit is het geld dat de klant uitgeeft aan consulting, ontwerp, migratie, implementatie, integratie en beheerde services om hun resultaten te behalen (en is gemengd tussen insourcing en outsourcing).
Andere trends:
Digitale marktplaatsen zijn de afgelopen 5 jaar met 82% CAGR gegroeid. Canalys (onderdeel van Omdia) voorspelt dat 50% van de deals in 2027 door partners zal worden gefinancierd, maar dit zijn geen wederverkoopmarges - het geld stroomt nooit via de partner.
Nieuwe agentische AI-modellen zijn gebaseerd op microconsumptie (d.w.z. $ 1 per uitvoering). Deze "gemeten" prijsmodellen worden geleverd op digitale marktplaatsen en niet via wederverkoop.
De CEO's van Microsoft en Salesforce debatteren publiekelijk over de toekomst van software. Abonnementssoftware (waarvan 24% vandaag de dag wordt doorverkocht) zal worden vervangen door agentische modellen van microconsumptie (en niet doorverkocht). Microsoft zou in Q4 een wereldtournee langs zijn beste wederverkopers hebben afgerond met dit bericht. Weken later kocht SoftwareOne Crayon en werd Softchoice overgenomen door World Wide Technology - een paar van hun grootste wederverkopers bereiden zich voor op deze toekomst.
Hardwarefabrikanten hebben hard gepusht op terugkerende inkomstenmodellen: Hewlett Packard Enterprise GreenLake, Dell Technologies Apex, Cisco Plus, Lenovo TruScale en andere modellen sluiten aan bij abonnementsmodellen in software. Het worden binnenkort consumptiemodellen met zaken als GPU-as-a-Service, co-lo, virtualisatie en andere gemeten aanbiedingen die centraal staan.
Veranderingen in eindgebruikersaanbestedingen kosten veel tijd - hoewel we hebben gezien dat sommige van de traagste spelers in de publieke sector sneller dan verwacht naar marktplaatsen en consumptiemodellen zijn overgestapt. Hoe ziet een toekomst op basis van multiplier eruit? Diensten groeien in de meeste markten al sneller dan producten, zal dit de trend versnellen?