Wouter Hoeffnagel - 06 april 2025

Acht op de tien privacy- en securityprofessionals steunt privacywetgeving

86% van de ondervraagden steunt privacywetgeving en ziet de positieve impact ervan op hun bedrijfsvoering. Hoewel 96% bevestigt dat investeringen in privacy meer opbrengen dan ze kosten, verwachten organisaties dat hun middelen en uitgaven het komende jaar zullen verschuiven naar AI. De bekendheid met AI neemt toe, met 63% die zeer bekend is met Generative AI, maar er blijven zorgen over onbedoelde risico's.

Acht op de tien privacy- en securityprofessionals steunt privacywetgeving image

Dit blijkt uit onderzoek van Cisco naar privacytrends en hun impact op bedrijven in de hele wereld. Het onderzoek geeft een spreidstand weer met enerzijds de vraag naar lokale gegevensopslag en anderzijds het vertrouwen in leveranciers die in de hele wereld actief zijn. Het onderzoek is uitgevoerd in 12 landen met inzichten van 2.600 privacy- en securityprofessionals.

'Privacy en goed gegevensbeheer zijn essentieel'

“Privacy en goed gegevensbeheer zijn essentieel voor een verantwoord gebruik van AI”, zegt Dev Stahlkopf, Cisco Chief Legal Officer. "Organisaties zullen moeten investeren in privacy als ze klaar willen zijn voor AI. Het helpt om het beheer van AI-gebruik in de organisatie snel en effectief onder controle te hebben."

“Er is steeds meer interesse voor datasoevereiniteit, wat de trend om gegevens lokaal op te slaan in de hand speelt”, zegt Harvey Jang, Cisco's Chief Privacy Officer. “Een bloeiende, digitale economie hangt echter af betrouwbare gegevensstromen over landsgrenzen heen. Werkkaders zoals het Global Cross-Border Privacy Rules Forum spelen dan een cruciale rol voor een sluitende privacy en beveiliging.”

Meer vertrouwen door compliance

Het vertrouwen van klanten wordt meebepaald door privacywetgeving. Zo ziet 86% van de respondenten een positieve impact, wat 6 procent meer is dan vorig jaar. Organisaties maken hoge kosten om compliant te zijn met privacywetten, maar 96% van de respondenten meldt dat de opbrengsten de investering overtreffen.

Van de consumenten geeft 81% aan vertrouwen te hebben in de bescherming van hun gegevens indien ze op de hoogte zijn van de privacywetgeving (53%), volgens de 2024 Cisco Consumer Privacy Survey. Van de consumenten die de wetgeving niet kennen, heeft slechts 44% vertrouwen in privacy.

Verantwoord gebruik van AI en GenAI

Iets meer dan 60% van de respondenten meldt zeer bekend te zijn met Generative AI (GenAI). Ondanks de zakelijke voordelen blijven er echter zorgen bestaan omtrent privacy en AI. 64% maakt zich zorgen over het onbedoeld delen van gevoelige informatie, terwijl tegelijkertijd bijna de helft persoonlijke gegevens invoert in GenAI-tools. Deze kloof benadrukt volgens Cisco de noodzaak van tools om misbruik en datalekken te voorkomen, waarbij het Cisco’s AI Defense als voorbeeld noemt.

99% van de respondenten wil privacybudgetten opnieuw verdelen met het oog op hun AI-initiatieven. De 2024 Cisco AI Readiness Index toont dat IT-budgetten het komende jaar bijna verdubbelen om AI-technologie veilig in te zetten.

Meer informatie is beschikbaar in het rapport 2025 Data Privacy Benchmark Study.

Axians NaaS C BW + BN Trend Micro World Tour 2025
Vertiv 01/04/2025 t/m 08/04/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!