Wouter Hoeffnagel - 09 april 2025

Gebruik AI-assistenten onder consumenten stijgt

Europese consumenten omarmen steeds meer AI-assistenten voor hun dagelijkse activiteiten zoals winkelen, reizen en financiële beslissingen. In het Verenigd Koninkrijk is het aantal bezoeken aan retail- en reiswebsites via AI-assistenten in slechts zes maanden tijd met 500% gestegen, terwijl financiële websites een groei van 700% zagen.

Gebruik AI-assistenten onder consumenten stijgt image

Dit meldt Adobe Analytics. Uit een onderzoek van Adobe blijkt dat 73% van de Europese consumenten al eens een AI-assistent heeft gebruikt, waarvan 26% dit regelmatig doet en 24% dagelijks. De snelle toename van AI-verkeer naar retail-, reis- en financiële websites toont aan dat AI een integrale rol speelt in de digitale economie en het dagelijks leven van consumenten. AI is geen nichetechnologie meer, maar een belangrijke speler in de consumentenmarkt.

  • AI en online winkelen: 35% van de Europese consumenten gebruikt AI bij online aankopen, waarbij 73% AI als hun belangrijkste bron voor productonderzoek ziet.
  • AI in de reisbranche: 31% van de consumenten gebruikt AI voor het plannen van reizen, met name jongere generaties die de technologie inzetten voor inspiratie en budgettering. 85% van de AI-gebruikers geeft aan dat AI hun reiservaring heeft verbeterd.
  • AI en financiële diensten: 24% van de respondenten raadpleegt AI voor financiële beslissingen, zoals het kiezen van bankproducten en investeringsadvies. 91% van de gebruikers vertrouwt op AI voor financieel advies, en 37% volgt AI-aanbevelingen zonder extra controle.

AI-shoppen groeit snel

Hoewel AI een grote invloed heeft op het online koopgedrag, leidt dit nog niet altijd tot directe aankopen. Shoppers die via AI een retailer bezoeken, spenderen 23% meer tijd op de website, maar zijn 38% minder geneigd tot een aankoop dan niet-AI-gebruikers. AI wordt vooral gebruikt voor productvergelijking, wat suggereert dat consumenten AI als een tussenstap zien voordat ze overgaan tot aankoop.

Jongere generaties leiden adoptie

Jongere generaties, zoals Millennials en Gen Z, lopen voorop in het gebruik van AI en voelen zich er het meest vertrouwd mee.

  • Gen Z en AI: 89% van de Gen Z’ers heeft minstens één keer een AI-assistent gebruikt, waarvan 41% regelmatig. 87% van Gen Z beschouwt zichzelf als een AI-expert.
  • Financieel vertrouwen in AI: Gen Z’ers en Millennials vertrouwen AI het meest voor financiële beslissingen, met meer dan 60% in Frankrijk en Duitsland die de technologie gebruiken voor budgetbeheer en investeringsadvies.
  • AI-gebruik onder oudere generaties: Hoewel de groei onder Generatie X en Babyboomers langzamer is, wordt verwacht dat het AI-gebruik onder deze groepen de komende jaren met 50% zal toenemen.

Steeds essentiëler in het dagelijks leven

AI-assistenten nemen steeds vaker praktische taken over en maken het leven van consumenten gemakkelijker. Met de toenemende integratie van AI in mobiele apparaten en e-commerceplatforms zal deze trend zich versnellen. AI-agents, geavanceerde AI-systemen die zelfstandig handelen en beslissingen nemen, worden steeds populairder, met 77% van de consumenten die ze graag als persoonlijke assistenten zien. 12% maakt al gebruik van AI-agents in het dagelijks leven, en 30% verwacht dit binnen een jaar te doen.

“AI verandert niet alleen hoe consumenten dagelijkse taken uit handen geven, maar ook hoe ze informatie verzamelen en beslissingen nemen. Consumenten zijn enthousiast over de mogelijkheden van AI-agents en hoe deze hun leven kunnen vereenvoudigen. Deze nieuwe technologie gaat de manier waarop merken met consumenten communiceren beïnvloeden. Nu is de tijd om als bedrijf hierin te investeren. Met de opkomst van AI-agents ontstaat de mogelijkheid om interacties persoonlijker, relevanter en efficiënter te maken. Bedrijven die inzetten op real-time, dynamische en gepersonaliseerde ervaringen zullen vooroplopen in deze digitale verschuiving van klantervaringen naar Customer Experience Orchestration”, aldus Carl Maas, Managing Director bij Adobe Benelux.

Verkada BW 10-04 tm 25-04-2025 DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Also 14/04/2025 t/m 21/04/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!