Witold Kepinski - 15 april 2025

Xebia helpt AVROTROS kijkgedrag analyseren met AI

IT-consultancybedrijf Xebia heeft samen met AVROTROS een GenAI-oplossing ontwikkeld waarmee de omroep direct inzicht krijgt in wat kijkers interesseert of juist laat afhaken. De oplossing analyseert en labelt automatisch videomateriaal, identificeert onderwerpen en personen in tv-programma's en koppelt deze aan kijkcijfers.

Xebia helpt AVROTROS kijkgedrag analyseren met AI image

AVROTROS bereikt maandelijks twee op de drie Nederlanders met hun tv-programma's. De omroep, bekend van programma's als EenVandaag, Eva, Wie is de Mol? en de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival, heeft een sterke behoefte aan meer inzicht in kijkcijfers om beter te bepalen wat kijkers trekt of juist doet afhaken.

Voorheen bekeken redacteuren handmatig urenlang uitzendingen om onderwerpen en personen te labelen. Dit arbeidsintensieve proces was slechts voor enkele programma's praktisch haalbaar. De door Xebia ontwikkelde oplossing automatiseert dit proces volledig met een nauwkeurigheid van ongeveer 90%, waardoor de volledige programmering nu geanalyseerd kan worden.

Geavanceerde technologie

Het systeem combineert drie AI-technologieën: spraakherkenning om gesprekken om te zetten naar tekst, kunstmatige intelligentie om onderwerpen te identificeren, en beeldherkenning om personen te detecteren. De oplossing maakt gebruik van Google Cloud Platform, met Google Speech API voor taaldetectie en transcriptie, Gemini voor het extraheren van onderwerpen, en Google Video Intelligence API voor gezichtsdetectie.

De geëxtraheerde informatie wordt opgeslagen in een vector database, wat snel zoeken binnen duizenden uren videomateriaal mogelijk maakt. Een intuïtieve webapp stelt redacteuren in staat om de automatisch gegenereerde labels te inspecteren en indien nodig te corrigeren.

"Deze labeling-oplossing zet losse data om in een duidelijk en bruikbaar verhaal. Het helpt ons te begrijpen wat de impact is van bepaalde onderwerpen of gasten op kijkcijfers," aldus Tjitze Zijlstra, Data Analist bij AVROTROS.

Meetbare resultaten

Door automatisch te herkennen wanneer onderwerpen wisselen en wie er in beeld is, kan AVROTROS nu precies zien welke programmadelen goed scoren bij de kijker. Dit bespaart niet alleen vele uren aan handmatig werk maar stelt de redactie ook in staat om hun programmering beter af te stemmen op de wensen van het publiek. Op termijn geeft dit AVROTROS een beter inzicht in het soort onderwerpen die besproken worden op de zender.

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 Verkada BW 10-04 tm 25-04-2025
ICT Cup DIC BW BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!