Kantar BrandZ: Nederlandse merken floreren en groeien in waarde
De zesde editie van de Kantar BrandZ Most Valuable Dutch Brands ranking laat zien hoe Nederlandse merken zich succesvol hebben aangepast om te floreren in de huidige markt. De totale waarde van de Top 30 Nederlandse merken is dit jaar met bijna 20% gestegen. Booking.com staat op nummer 1.

Het rapport, dat is samengesteld op basis van de meningen van 57.000 respondenten over 975 merken in 70 categorieën en 89.000 respondenten over 1.200 merken in 85 categorieën, onthult de volgende belangrijke bevindingen:
- Booking.com behoudt voor het tweede jaar op rij de nummer één positie en zag zijn merkwaarde met maar liefst 48% groeien.
- Heineken (12,9 miljard dollar) en ING (10,2 miljard dollar) handhaven respectievelijk de tweede en derde plaats als meest waardevolle Nederlandse merken.
- Maar liefst 23 van de 30 merken in de Nederlandse top hebben hun waarde dit jaar zien stijgen, waarbij tien merken een groei van 25% of meer realiseerden.
- Value-gedreven retailer Action behoort voor het derde opeenvolgende jaar tot de snelst groeiende merken in de Nederlandse Top 30, met een indrukwekkende stijging van de merkwaarde van 52%.
- De expansie naar Azië heeft de groei van Rituals (nr. 16; 1,2 miljard dollar) gestimuleerd, de vierde snelste stijger met een groei van 33%.
- Gemiddeld genomen scoren de merken in de Nederlandse Top 30 dit jaar hoger op 'Meaningful Difference' dan de gemiddelde gerangschikte merken in elke andere Europese markt. Maar liefst 20 van de Nederlandse Top 30 worden als zeer 'Meaningfully Different' beschouwd.
De resultaten van de Kantar BrandZ ranking onderstrepen de veerkracht en het aanpassingsvermogen van Nederlandse merken in een dynamische wereldwijde markt. De sterke groei van de totale merkwaarde en het hoge aantal merken dat significant in waarde is gestegen, tonen aan dat Nederlandse bedrijven succesvol inspelen op veranderende consumentenbehoeften en marktomstandigheden. De focus op 'Meaningful Difference' lijkt hierbij een belangrijke factor te zijn in het succes van de top Nederlandse merken.