Witold Kepinski - 18 april 2025

Jay McBain: Einde van internetproducten, partnerschappen drijven volgende fase buyer intent

Na dertig jaar is het tijdperk waarin bedrijven primair als "producten op het internet" fungeerden officieel voorbij. Dat stelt Jay McBain, Chief Analyst Channels, Partnerships & Ecosystems bij Canalys, in een recente LinkedIn-post. Hij wijst op de groeiende bezorgdheid over privacy en het gebruik van third-party data, zoals cookies, die de basis vormden voor de advertentie-inkomsten van giganten als Google en Meta.

Jay McBain: Einde van internetproducten, partnerschappen drijven volgende fase buyer intent image

McBain benadrukt de recente tegenwind voor deze bedrijven, waaronder de mislukte poging van Google om een "versie 2" van de cookie aan de Europese Unie te verkopen, een verloren antitrustzaak in de VS voor Google, en de recente verschijning van Mark Zuckerberg voor het Amerikaanse Congres vanwege vergelijkbare aanklachten. Vandaag werd bovendien bekend dat het Verenigd Koninkrijk een class action lawsuit van 6,2 miljard dollar tegen Google heeft ingediend.

Volgens McBain zal de volgende generatie van buyer intent niet langer primair worden gedreven door het kopen van third-party data, maar door partnerschappen. De gemiddelde koper doorloopt 28 "educatieve" momenten bij een overwogen aankoop, zowel privé als zakelijk. Zonder de mogelijkheid om data van Google, Meta en talloze MarTech/AdTech-bedrijven te kopen, zullen bedrijven gedwongen worden om partnerschappen aan te gaan met de eigenaren van deze momenten.

Partner Marketing

Dit betekent samenwerken met de bedrijven die het e-book schreven, de podcast opnamen, het evenement organiseerden, het consultancy-traject uitvoerden of het ontwerp- en configuratiewerk deden. McBain noemt dit een van de meest ingrijpende veranderingen in marketing ooit, waarbij professionals in channel- en partner marketing een cruciale rol zullen spelen.

McBain zal dieper ingaan op deze ontwikkeling tijdens de Partner Marketing Visionaries summit op 29 april.

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 Verkada BW 10-04 tm 25-04-2025
Verkada BN + BW 10-04 tm 25-04-2025

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!