Zoom: 'Recente storing kwam door DNS-probleem bij hostingprovider'
Een fout bij domeinbeheerder GoDaddy haalde Zoom woensdag uit de lucht. Bijna twee uur lang was de videodienst niet beschikbaar.

Woensdagmiddag
Amerikaanse tijd vielen heel wat Zoomcalls plotsklaps stil. ‘Deze site kan niet
worden gevonden’, las een mededeling. Of: ‘check of er geen tikfout
staat in je url.’ Ook de statuspagina status.zoom.us bleek onbereikbaar.
DNS-probleem
De videodienst kwam vrijdag met een verklaring voor de storing, die volgens Cisco’s internetmonitor ThousandEyes een DNS-probleem aan de basis had. Het domein zoom.us was niet bereikbaar door een server block door GoDaddy Registry, op zich het gevolg van een communicatiefout tussen domeinbeheerder GoDaddy en Markmonitor, waar het domein geregistreerd is.
GoDaddy Registry, is een dochterbedrijf van GoDaddy en verantwoordelijk voor het beheer van de volledige .us-extensie. Dat door een beslissing bij hen een website zomaar offline kan gaan, roept dus vragen op. Volgens de verklaring van Zoom werken zowel GoDaddy als Markmonitor samen om een herhaling te voorkomen. Ook benadrukt het dat er geen sprake was van een beveiligings- of een netwerkfalen, of een DDoS-aanval.
In samenwerking met Data News