Redactie - 23 april 2025

Google schrapt plannen om cookies in Chrome te vervangen door een eigen Privacy Sandbox

Google schrapt plannen om cookies in Chrome te vervangen door een eigen Privacy Sandbox. Het houdt vast aan traditionele cookies.

Google schrapt plannen om cookies in Chrome te vervangen door een eigen Privacy Sandbox image

Het idee om cookies van derde partijen in zijn browser te laten uitfaseren en te vervangen door een ander systeem speelt al zes jaar en heeft in die tijd verschillende gedaanten aangenomen. Op die plannen kwam ook telkens kritiek, zowel van privacy-activisten, als van concurrerende advertentiebedrijven. Nu lijkt het officieel uit met de Privacy Sandbox. Anthony Chaves, VP voor het Privacy Sandbox project, zegt dat de huidige ondersteuning van cookies zal blijven bestaan.

Koekjes en privacy

Cookies zijn kleine bestandjes die je browser bijhoudt over je gedrag op een website. Dat gaat dan bijvoorbeeld over je login-status of de links waarop je al geklikt hebt (waardoor die in een andere kleur worden getoond). Adverteerders gebruiken ze ook al langer om je over het web te volgen. Het gaat daarbij vooral om cookies van derden (zogeheten third party cookies) die slecht zijn voor je privacy. Het is meteen een reden waarom browsers zoals Chrome je toelaten die te blokkeren, en sommige browsers, zoals Firefox, dat al standaard altijd doen.

Google is echter een van ‘s werelds grootste advertentiebedrijven en het zoekt al sinds 2019 naar een manier om adverteerders toch de juiste gedragsinformatie te geven, maar dan op een manier die beter verteerbaar is vanuit privacystandpunt. Daaruit groeide eerst het idee van FLoC (Federated Learning of Cohorts), dat veel kritiek kreeg omdat het amper meer privacyvriendelijk zou zijn dan cookies.

Privacy Sandbox

Dat werd later dan aangepast en hernoemd naar de Privacy Sandbox. Die sandbox verzamelt op basis van je surfgedrag onderwerpen waarin je geïnteresseerd bent, en gaat die info (anoniem) uitsturen naar adverteerders. Het legt op die manier meer van het beheer en de kennis over je surfgedrag bij Google zelf. En laat dat bedrijf net in een lange rechtszaak zijn verwikkeld over zijn monopoliepositie.

De uitrol van de Privacy Sandbox, en het automatisch uitfaseren van cookies in Chrome, was eerst gepland voor 2022, maar is sindsdien al meermaals uitgesteld en nu dus schijnbaar afgeschaft.

Google zegt nu dat het vindt dat adverteerders tegenwoordig meer aandacht hebben voor privacy, en dat de stap dus minder belangrijk is. Chrome schikt zich dus naar de status quo. Het team zal zich nog wel bezighouden met verbeteringen aan bijvoorbeeld de Incognito Modus van de browser.

In samenwerking met Data News

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 Verkada BW 10-04 tm 25-04-2025
DIC Security Day BN + BW tm 1 juli

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!